Caravana 2013: Vouwwagens op afstandsbediening en overnachten in de beurshal

holtkamper vouwwagen windforceDe Caravana, een begrip in Noord-Nederland. Terwijl de rest van de vakantiebeurzen minder bezoekers trekt, blijft de Caravana mateloos populair. “In 2012 waren er 56.000 bezoekers. We hopen dat we dit jaar weer op dat aantal komen. De website heeft zo’n 200.000 bezoekers in 1 maand tijd, dus we hebben goede hoop” Zegt Mirel Bosman van WTC Expo. Ook bij exposanten is de beurs gewild, in september zijn alle plaatsen uitverkocht. De organisatie doet er van alles aan om ieder jaar te optimaliseren. Eens zien wat opvalt dit jaar…

1.       Minder mobiel? Kamperen geen probleem

Met het oog op de vergrijzing staat gemak voorop. Actieve senioren gaan nog graag kamperen, blijkt ook uit de gemiddelde bezoeker vandaag (vrijdag 18 januari). Om me heen zie ik veel pensionista’s die op zoek zijn naar vakantievertier. Camper producent Hymer presenteert hun Hymer Paravano voor het eerst in Nederland. Een camper die helemaal geschikt is voor mensen in een rolstoel, doordacht en van alle gemakken voorzien. Een introductiefilmpje vind je hier.

Ook Holtkamper kwam met een noviteit naar de beurs, een vouwwagen die zich met behulp van lucht volledig opblaast. “Zelfs de tentstokken worden voor je op hun plek geschoven, je hoeft ze alleen maar te fixeren. Er komen geen haringen of losse tentstokken aan te pas. Binnen 5 minuten staat hij.” Zegt Selina Holtkamp. De vouwwagens met het zogenaamde ‘Windforce’ systeem zijn geschikt voor 2 tot 6 personen en verkrijgbaar vanaf € 10.000,-. Bekijk hier hoe het werkt.

2.       Tsjechië en Scandinavië populairder

“We zien dat er dit jaar ook meer exposanten zijn die vakanties aanbieden in Tsjechië en Scandinavië. Die vakanties worden steeds populairder” Zegt Mirel Bosman, organisator van de Caravana. Bij de stand van Camping2000.nl denken ze dat Tsjechië in trek is door de crisis. Het is een ontwikkeld land, maar nog wel steeds veel goedkoper dan Frankrijk en Italië. “Waarom Scandinavië populairder wordt als bestemming? Het is een keer wat anders, mensen zoeken meer beleving en rust. In Scandinavië heb je ook gewoon warme zomers en kamperen in Zweden en Finland is goedkoper dan in het Zuiden van Europa. We zien dat de ‘back to basic’ activiteiten vooral populair zijn.” Zegt Willy Schreiber van Alevi Camping (Zweden).

3.       Vermaak voor kinderen

Mirel Bosman: “We merken dat het publiek van de Caravana steeds jonger wordt, vooral in het weekend zijn er ook veel gezinnen.” Om die reden is jeugdcircus Saranti uit Leeuwarden op de beurs om voorstellingen te geven, voor kinderen, door kinderen. Ze verzorgen zelfs een stukje kinderopvang wanneer ouders iets langer op de beurs willen rondlopen. Ook de Sprookjescamping staat met hun typetjes klaar om dagelijks voorstellingen voor kinderen te geven.

4.       Overnachten op de beurs met de KCK

Op het Life Camping plein houdt stichting Handycamp een actie. Via de KCK is er geld ingezameld voor de stichting. Winnaars van de actie wonnen een ludieke prijs. Vannacht mochten zij samen met Marco ten Hoor, commercieel directeur van het WTC Expo en Ed Lodewijks, hoofdredacteur KCK, overnachten op de beurs. Een unieke ervaring, want niet iedereen krijgt de kans om in een tentje te slapen in een beurshal…

De Caravana is nog tot dinsdag 22 januari te bezoeken, bekijk de website voor meer informatie!

 

Dit artikel is geschreven door Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *