Wie aan Parijs denkt, denkt aan de Eiffeltoren. Dat is meteen ook de meeste gefotografeerde toeristische attractie. Op kleinere schaal kent elke regio of provincie cultuurgoed waaraan het gebied vaak een belangrijk deel van zijn identiteit ontleent. Hendrik Beerda Brand Consultancy bracht de de populairste cultuurmerken per provincie in kaart.
Anne Frank Huis en Rijksmuseum zijn de Noord-Hollandse trots
Net als bij eerdere onderzoeken neemt het Anne Frank Huis wederom de eerste plaats in onder de Noord-Hollandse cultuurorganisaties. De waardering voor dit instituut en het gevoel van binding zijn het sterkst ontwikkeld bij het Anne Frank Huis. Dankzij de succesvolle heropening van het Rijksmuseum is het museum gestegen naar de tweede plaats op de provinciale ranglijst van sterkste cultuurmerken. Carré behoudt zijn sterke positie, ondanks de zware concurrentie in de Amsterdamse theatersector. Het 126 jaar oude theater staat op de derde plaats in Noord-Holland en laat concurrenten als het Concertgebouw en het DeLaMar Theater ver achter zich.
Top 3 sterkste merken Noord-Hollandse cultuursector
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Koninklijk Theater Carré
Minste draagvlak voor cultuur in Noord-Brabant en Overijssel
In Noord-Brabant en Overijssel is het provinciale cultuuraanbod het zwakst. ‘Tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector is de koppositie van Pathé. Niet een typisch Brabantse organisatie, maar een nationale bioscoopketen is voor de Brabanders de meest gewaardeerde cultuurinstelling’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
‘In de provincie Overijssel wordt de top 50 van sterkste cultuurmerken aangevoerd door het Dickens Festijn. Dit stadsfestijn in Deventer heeft een veel zwakkere reputatie dan de koplopers in de andere provincies. Het ontbreekt Overijssel aan een culturele speler waar iedereen trots op is.’
Top 3 sterkste cultuurmerken Noord-Brabant
1. Pathé
2. 013
3. Nationaal Monument Kamp Vught
Top 3 sterkste cultuurmerken Overijssel
1. Dickens Festijn
2. Deventer Boekenmarkt
3. Bevrijdingsfestival Overijssel
Domtoren en Martinitoren op de eerste positie in Utrecht en Groningen
Voor de inwoners van de provincie Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door Het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk. ‘De beeldbepalende rol van de Domtoren voor de stad Utrecht blijkt niet alleen voor de stadsinwoners maar voor alle inwoners van de provincie Utrecht van grote waarde te zijn. Het is begrijpelijk dat Het Spoorwegmuseum zo hoog scoort op de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Dit museum trekt veruit de meeste bezoekers in Utrecht. Paleis Soestdijk heeft zijn hoge positie te danken aan de populariteit van het koningshuis en de succesvolle operavertoningen in 2011 en 2012‘, verklaart Hendrik Beerda uit de resultaten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincie Utrecht een opvallend sterk bioscoopaanbod heeft.
Ook in de provincie Groningen voert een toren de ranglijst van sterkste cultuurmerken aan. De Martinitoren is de oogappel van het Groningse cultuuraanbod, daarna volgen De Oosterpoort en het Groninger Museum. In vergelijking met de andere provincies bevat de Groningse top 50 van sterkste cultuurmerken bovengemiddeld veel musea en monumenten.
Top 3 sterkste cultuurmerken Utrecht
1. Domtoren
2. Het Spoorwegmuseum
3. Paleis Soestdijk
Top 3 sterkste cultuurmerken Groningen
1. Martinitoren
2. De Oosterpoort Groningen
3. Groninger Museum
Niet-traditionele cultuurorganisaties aan kop in Friesland en Drenthe
In Friesland en Drenthe bestaat de culturele top uit niet-traditionele cultuurorganisaties. De Friese cultuur top 3 bestaat zelfs uitsluitend uit sportevenementen. De Elfstedentocht, skûtsjesilen en de Sneekweek worden meer gewaardeerd dan de Friese musea, theaters en bioscopen.
Het sterkste cultuurmerk in Drenthe is Dierenpark Emmen. Vanwege het aanbod van festivals en theater wordt deze dierentuin ook als een culturele bestemming gezien. Op de tweede positie van de Drentse ranglijst staat Herinneringscentrum Kamp Westerbork, gevolgd door het TT Festival.
Top 3 sterkste cultuurmerken Friesland
1. Elfstedentocht
2. Skûtsjesilen
3. Sneekweek
Top 3 sterkste cultuurmerken Drenthe
1. Dierenpark Emmen
2. Kamp Westerbork
3. TT Festival
Cultureel erfgoed scoort goed in Gelderland en Flevoland
De top 3 van sterkste cultuurmerken van Gelderland bestaat uitsluitend uit musea. Het Openluchtmuseum, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum zijn alle drie zeer gewaardeerde organisaties. De Bataviawerf in Lelystad, waar schepen uit de Gouden Eeuw worden gereconstrueerd, is de populairste cultuurbestemming van Flevoland. De nummer twee van Flevoland, luchtvaartpark Aviodrome, heeft een vrijwel even sterke reputatie als de Bataviawerf. De cultuursector van Flevoland kenmerkt zich verder door een enorm aantal succesvolle festivals. In geen enkele provincie bevat de top 50 van sterkste cultuurmerken zoveel festivals als in Flevoland.
Top 3 sterkste cultuurmerken Gelderland
1. Nederlands Openluchtmuseum
2. Paleis Het Loo
3. Kröller-Müller Museum
Top 3 sterkste cultuurmerken Flevoland
1. Bataviawerf
2. Aviodrome Lelystad Airport
3. Utopolis
Popgroepen zijn de Zeeuwse en Limburgse trots
Het imago van de Zeeuwse en Limburgse cultuursector wordt sterk beïnvloed door popgroepen. BLØF en Racoon voeren de Zeeuwse ranglijst aan, in Limburg staat Rowwen Hèze op de eerste plaats.
Top 3 sterkste cultuurmerken Zeeland
1. BLØF
2. Racoon
3. Deltapark Neeltje Jans
Top 3 sterkste cultuurmerken Limburg
1. Rowwen Hèze
2. Pinkpop
3. MECC Maastricht
Nationale topmerken domineren de Zuid-Hollandse cultuursector
Het sterkste podiummerk van Nederland, Ahoy, is voor de Zuid-Hollanders zelfs het populairst van alle provinciale cultuurinstellingen. Bioscoopketen Pathé, met Zuid-Hollandse vestigingen in Rotterdam, Delft en Den Haag, staat op plaats twee. De oudste rockband van Nederland, Golden Earring, wordt in Zuid-Holland door jong en oud gewaardeerd. Na 52 jaar optreden presteert de band het om de derde plaats van meest gerenommeerde cultuurinstellingen in te nemen. Uit het onderzoek blijkt dat Zuid-Holland een bovengemiddeld sterk podiumaanbod heeft, met onder andere de twee Rotterdamse podia Luxor Theater en De Doelen.
Top 3 cultuurmerken Zuid-Holland
1. Ahoy Rotterdam
2. Pathé
3. Golden Earring
Onderzoek onder 14.000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 14.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is per provincie de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste merken navraag gedaan naar de merkkracht. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse bioscopen, filmhuizen, culturele festivals en evenementen, musea, tentoonstellingaanbieders, monumenten, podia en dans-, muziek-, theater- en operagezelschappen gemeten. Ook maakt het onderzoek duidelijk wat het bezoekerspotentieel van cultuurorganisaties is. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Meer informatie: www.hendrikbeerda.nl
Pretwerk over Cultuur en Toerisme
Hoe kun je als recreatiebedrijf gebruik maken van de cultuurdragers van de regio? Allereerst door ze mee te nemen in je eigen promotie. Veel bedrijven hebben de neiging om in hun promotie vooral (of alleen) aandacht te besteden aan het aanbod binnen de hekken van het eigen bedrijf. Bij de keuze voor een regio, denkt de vakantieganger vaak het eerst aan deze trekpleisters.
Daarnaast zijn de cultuurdragers vaak ook een veel gezochte (google) zoekterm voor een vakantie binnen je regio. Door bij deze attractie, of aanverwante dienst (b.v. toeristenbureau dat de marketing organiseert) te adverteren of linkjes uit te wisselen, kun je meeprofiteren van de magneetfunctie van dit aanbod. Voor de cultuursector betekent dit een welkome aanvulling op hun budget.