De oude Landal top is versneld uit het bedrijf verdwenen

Deze week werd bekend dat Jeroen Mol, directielid van de Roompot Landal combinatie en Chief Operations Officer bij Landal Greenparks, het bedrijf gaat verlaten. Het Landal-dna is daarmee vrijwel volledig uit de top van het bedrijf verdwenen. Op dit moment is alleen nog met CDO Belinda Bakker de Landal achtergrond vertegenwoordigd.

De uitstroom van managementleden is overigens al gestart voordat de overname van Landal door Roompot bekend werd.

Als we een organogram van Landal uit februari 2019 bekijken, (direct na de aanstelling van directeur Dirk Anbeek) dan zien we dat er op dit moment nog weinig mensen uit die tijd binnen het nieuwe concern van Roompot / Landal actief zijn. Van de 23 mensen uit ‘the Board’ (4) en het ‘leadership team’ (19), zijn er nu nog vijf actief binnen het concern.

CEO Dirk Anbeek liet al vrij snel na de bekendmaking van de overname weten dat hij geen plannen heeft om in een nieuwe directie plaats te nemen. Hij heeft inmiddels afscheid genomen van de organisatie. Direct onder hem (the board) werkten:

  • Jeroen Mol, Chief Operations Officer heeft intern zijn vertrek aangekondigd, maar blijft nog t/m 31 december 2023 beschikbaar voor de organisatie.
  • Erik van Essen, commercieel directeur (CCO), verliet Landal in april 2020. Vrijwel het complete managementteam (8) van destijds is inmiddels verdwenen. Enkele zeer ervaren managementleden hebben inmiddels een ‘functie elders’ in het leisurelandschap gevonden, w.o. Egon Kramer (marketing services) bij Oasis Resorts en Wander Groot (park en product development) als zelfstandig consultant vooral in de verblijfsrecreatie.
  • Elke Snijder, de Chief Financial Officer, geeft op Linkedin aan dat haar actieve loopbaan bij Landal m.i.v. mei 2023 ten einde is gekomen.

Ook de taakcoördinatoren die direct onder Dirk Anbeek vielen (functies IT, HR, development, sustainability en project management) zijn allemaal niet meer werkzaam binnen de organisatie.

Jeroen Mol was in het voorgestelde managementteam van de nieuwe Roompot / Landal combinatie de enige vertegenwoordiger van het oude Landal-bedrijf. Hij was de Chief Operations Officer (COO). Daarnaast wordt er nog gezocht naar de directie-invulling van een Chief Commercial Officer (CCO)

Het zijn vooral oud-personeelsleden die ons laten weten dat het verdwijnen van het Landal-dna hen zwaar valt. Daarnaast gaat er ook nog eens een schat aan kennis en ervaring verloren bij het vertrek van de top, die vaak al vele jaren voor het bedrijf heeft gewerkt en de individuele parken goed kent.

15 reacties

  1. De grote uitstroom van zowel topfunctionarissen, managers en parkmanagers begon al vier jaar voordat Roompot in beeld kwam.
    De oorzaak was toen de overname door private equity fund Platinum.
    De onderliggende argumenten om te vertrekken hadden ook toen al te maken met grote onvrede over de aantasting van de zeer klantgerichte en klantvriendelijke gastcultuur.

  2. Wij komen al jaren bij Landal we zijn bang voor de toekomst overal nieuwe parken wordt te veel straks staat alles buiten het seizoen leeg

    1. Wij komen meerdere keren per jaar bij landal, hebben nog niet veel verandering bemerkt in “onze”parken. Behalve dat het duurder is geworden, en er is een grens.

  3. Jammer dat roompot voor een groot deel landal heeft overgenomen. Landal heeft het goed voor elkaar. Roompot is stukken minder. Bijna overal slechte bedden. Niet zo klantvriendelijk.

  4. Wij komen al jaren in lomerbergen
    Een heel mooi park wel veel
    Veranderd niet altijd een verbetering
    Ondermeer het bestellen van een
    Drankje en eten en de toegang
    Tot de bungalows met je telefoon
    Ook niet zo makkelijk

  5. Landal holt wel achteruit hoor. Bij de horeca op Het Vennenbos is de service volledig verdwenen en vervangen door zelfservice en robots, wat ooit zo’n gezellig park was. Een huisje in Hellendoorn met kapotte vinylvloer vol gaten en omhoog stekende vellen, kapotte lampen, schimmelplafond en slechte schoonmaak. Niet van Landal gewend.

    Hoop dat het incidenten zijn …

  6. Wij kwamen graag bij landal maar sinds het samen gaan met roompot is de vakantie niet meer te betalen voor de gewone man. En vroeger kon je nog bij aankomst betalen maar dat mag ook al niet meer ik denk dat het roompot beleid steeds verder word ingevoerd en het parken worden voor de rijke mensen.

  7. Wij komen al jaren 2x per jaar op de Cauberg wordt langzaam aan onbetaalbaar, we gaan om ons heen kijken of er goedkopere parken in de omgeving zijn met een klantvriendelijke uitstraling, Roompot kan wat ons betreft de pot op
    Saaie afgeleefde parken met maar één doel geld geld geld

  8. Meteen toen ik hoorde dat landal werd overgenomen wist ik dat dit niet goed zou aflopen. Mijn favoriete parken Miggelenberg en Coldenhove, waar ik al jaren eerst met de kinderen en de afgelopen jaren met de kleinkinderen heen ging, zullen grote veranderingen ondergaan. Nu zijn de huisjes vrijstaand, midden in het bos, gewoon eenvoudige huisjes maar alles er op en er aan. Maar wel waar je vanaf je ontbijttafel de konijnen en eekhoorns ziet spelen. Maar die huisjes zullen voor roompot niet genoeg opleveren. Dus ook daar zullen ze wel zoveel mogelijk nieuwe blokkendozen neer gaan zetten, waarmee de charme van die parken verdwijnen. Ik had gehoopt ook met mijn achterkleinkinderen in die parken te verblijven maar dat zal met roompot aan de macht niet meer lukken.

  9. Ook ik ben een Landal fan en zeker niet van Roompot. Landel stond voor natuur en gastvrijheid en Roompot voor opeengepakte en rommelige parken met snackbarachtige voorzieningen.
    Van het park op West Terschelling is de goede ontbijtservice ook gelijk geschrapt.

  10. Wij komen al zo een 20 jaar op Sonnenberg in Leiwen.. nu erg onvriendelijk bij de receptie alsof we maar dingen zijn… de oude garde die er werkte is op één hand te beschrijven.. we vrezen voor de toekomst!!

  11. Vreselijk wat ik hier lees. wij komen al sinds de jaren ’80 op park Reevallis in Vijlen, Zuid Limburg. Een rustig park in een erg mooie omgeving. Het was ooit een particulier park, maar kwam later onder Landal. Huisjes voldoen prima en waren niet te duur. Helaas na overname Roompot, ook niet meer wat het was. Men was al bezig om modern uitziende blokkendozen te bouwen en vrees dat de oudere huisjes zullen verdwijnen. En dat allemaal vanwege onduidelijk deals en overnames. Mocht het nog verder verslechteren dan komen we niet meer.

  12. Ik was gisteren op meerdere parken van Roompot en Landal. Ik wandel actief met mijn vrouw over de parken. En eet of drink altijd (al 28 jaar) op verschillende parken. Spreek personeel aan en geef complimenten, maar ook tips. Het personeel wil wel het verschil maken. Echter de managers moeten met resultaat komen. Resultaat komt met jaren en niet met kwartaalcijfers. Dat laatste wil ik meegeven aan hosmanschip, gastvrijheid en leiderschap willen werken. Dat wens ik de gast en ook ondernemend Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *