Center Parcs Het Meerdal presenteert ‘de beleefboerderij’ – onderdeel Nature Experience

Center Parcs Het Meerdal in Noord Limburg heeft een grote renovatie achter de rug, met een investeringsbedrag van € 31 miljoen. Alle 619 cottages kregen een grondige opknapbeurt. Bij de toevoegingen aan de centrale voorzieningen vallen vooral de Nature Experience (Beleefboerderij), de Waterplayhouse en de voetbal midgetgolf op.

‘Nature’ heeft de focus in het nieuwe marketingplan

Center Parcs heeft recent een nieuwe huisstijl gepresenteerd die een vertaalslag is van de nieuwe marketingfocus: mensen en natuur met elkaar in contact brengen. Op Center Parcs Meerdal heeft dat vooral een fysieke vertaalslag gekregen in de ‘Beleefboerderij’. De term ‘Nature Experience’ was oorspronkelijk de werktitel voor het project, waar onder ook natuurwandelingen en workshops vallen. Maar de Beleefboerderij is toch wel het focuspunt van dit project. Het is in opzet een zeer uitgebreide kinderboerderij van waaruit diverse activiteiten worden georganiseerd die vooral kinderen in contact brengen met ‘alles wat groeit en bloeit.’ Er is een team van vijf vaste medewerkers die invulling geeft aan alle activiteiten. De activiteiten die vanuit de beleefboerderij worden georganiseerd krijgen een plekje in de centrale agenda; naast de activiteiten die door het animatieteam in de Market Dome worden georganiseerd.

Andere activiteiten die ook behoren tot de Nature Experience zijn:

  • Wandelingen met een ranger naar het naastgelegen natuurgebied
  • een klim en klauterparcours in het bos op het park, met o.a. schommelbomen
  • Meehelpen met tuinieren of de dieren verzorgen
  • in het Bostheater is ruimte voor entertainment en staan allerlei leuke en educatieve voorstellingen op het programma.
  • Het is ook mogelijk om overdag een pony in je achtertuin te stallen en die te verzorgen.

Alles is er op gericht om mensen dichter bij de natuur te brengen – en daar vallen, in de definitie van Center Parcs, ook boerderij-activiteiten onder.

Grote upgrade van de cottages

Center Parcs Het Meerdal is het oudste park dat de vakantieparkketen in beheer heeft (bouwjaar 1971). Het oude interieur was ‘nogal gedateerd’, met o.a. knaloranje badkamers en een oranje-bruine inrichting van de huiskamer.

De grootste investeringen zijn gedaan in het interieur. Daarbij is de mix van het aanbod flink op de schop gegaan. Het aandeel ‘comfort cottages’ (laagste niveau) daalde van 74 naar 31%; ‘premium’ steeg van 18 naar 45%, ‘VIP’ nam toe van 8 naar 24%. Omdat de gasten in de hogere huisjesklassen meer woonruimte ter beschikking hebben, en de huisjes zijn gebonden aan een vaste vloeroppervlakte, is de capaciteit op het park afgenomen.

De ontwerpers hebben een lastige puzzel mogen leggen, maar dat is goed gelukt. Je hebt nu eenmaal te maken met de bestaande oppervlakte en inrichting van de cottage. Door slimme trucs kun je functies combineren en optimaal gebruik maken van alle beschikbare ruimtes. Het feit dat de cottages gelijkvloers zijn zijn hoeft geen nadeel te zijn in een markt met toenemende vergrijzing.

Aan de buitenzijde van de cottages is niet zo heel veel veranderd – afgezien van een schilderbeurt. Dat is een kostenoverweging geweest, omdat een make-over van het exterieur wel een erg hoog kostenplaatje meebracht.

De oudere cottages brengen nog een dilemma met zich mee op het gebied van energie-efficiency. Center Parcs Nederland heeft recent een breed onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van alle cottages in Nederland – inclusief aanbevelingen voor een verbeterslag.

Centrale voorzieningen

Ook in de centrale voorzieningen is het nodige geïnvesteerd. Een deel is goed zichtbaar voor de gasten zoals de nieuwe Waterplayhouse attractie in de Aqua Dome. Ook de Footgolf is een nieuwe toevoeging aan het activiteitenprogramma dat wordt geboden op het park.


Een belangrijke andere innovatie is de digitalisering. Bij de check-in ontvangen alle gasten een digitale armband. Zij kunnen hiermee digitaal inchecken en via armbanden toegang krijgen tot hun cottage. Met de Center Parcs-app is het mogelijk alle gewenste reserveringen voor activiteiten en restaurants te plaatsen. De armbanden bieden ook toegang tot de Aqua Mundo en zorgen er verder voor dat lockers kunnen worden afgesloten en geopend.  

Een groot deel is niet (direct) zichtbaar voor de gasten, maar heeft wel degelijk invloed op de gastbeleving. Dat zijn bijvoorbeeld investeringen in:

  • Het totale netwerk van wegen en paden – ook entree naar de cottages
  • De signage op het hele park
  • Werkzaamheden aan de groenvoorzieningen om meer ‘lucht’ te creëren
  • De vloeren in de Market Dome en Aqua Mundo (zwemparadijs)
  • De opknapbeurt van retail en restaurants
  • De technische voorzieningen in (onder) het zwembad
  • De receptie / infodesk
  • Nieuwe speeltoestellen in het hele park
  • De entreezone waar men in de auto te woord wordt gestaan

Meer informatie: www.centerparcs.nl/nl-nl/nederland/fp_MD_vakantiepark-het-meerdal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *