Dat Harderwijk méér te bieden heeft dan alleen het Dolfinarium blijkt wel uit het “Actieplan Toerisme Harderwijk”. In een 5-puntenplan wordt de structuur weergegeven waarmee Harderwijk meer toeristen wil verleiden om de stad te bezoeken.
Actieplan Toerisme
Er is tijdens de bijeenkomsten en werksessies voor het actieplan niet alleen inhoudelijk gewerkt aan het actieplan. Er is door de deelnemers ook geïnvesteerd in de onderlinge samenwerking. Het is goed om te ervaren dat er eensgezindheid is in de wens om Harderwijk toeristisch sterker en aantrekkelijker te maken en je daar gezamenlijk voor in te zetten. Het actieplan is gericht op het aantrekken van meer bezoekers naar Harderwijk en Hierden. De acties in het actieplan zijn ingedeeld naar de stappen van de bezoekers: inspireren, zoeken en boeken, aankomen en oriënteren, beleven, herinneren en doorvertellen.
Klaar voor de start
Er is veel enthousiasme om aan de slag te gaan met het Actieplan. Uit het totale actieplan is een Top 5 samengesteld van acties die prioriteit hebben en die dus als eerste worden opgepakt.
De top 5 ziet er als volgt uit:
- Opschonen bewegwijzering. Bij binnenkomst in Harderwijk wordt de bezoeker nu overspoeld met borden. Elk bord heeft een andere boodschap. Het is de bedoeling om de huidige bewegwijzering op te schonen en te komen tot een heldere aanduiding van alle bijzondere plekken in Harderwijk. Harderwijk wil de bezoekers echt welkom heten!
- Verbetering routing Dolfinarium-Binnenstad. Het Dolfinarium trekt jaarlijks veel bezoekers. Deze bezoekers maken dan ook kennis met Harderwijk. Harderwijk wil de kansen benutten om deze bezoekers uit te nodigen voor een herhaalbezoek om meer van Harderwijk te ontdekken.
- De opmaak van een ‘Harderwijk- glossy’, een magazine waarmee de potentiële bezoekers worden verleid een bezoek te brengen aan Harderwijk. Harderwijk wordt gepresenteerd als een stad die vier seizoenen lang aantrekkelijk is. Storytelling en beelden spelen daarbij een belangrijke rol.
- Evenementen+ . Een aantal bestaande evenementen vormen gezamenlijk een cluster met een overkoepelend thema. Met een gezamenlijke promotie en uitstraling wordt de aantrekkingskracht van Harderwijk versterkt.
- Online media inzetten als marketinginstrument. Onze potentiële gast is steeds meer online voor inspiratie en informatie over bestemmingen en activiteiten. Het is belangrijk dat er een uniforme uitstraling komt van Harderwijk. Een herkenbare site waarop alle activiteiten te vinden zijn.
De betrokkenen uit de toeristische sector hebben de gemeente gevraagd om deze acties te coördineren.
Het Verhaal van de Stad (voorheen Het Huis van de Stad)
Naast de opzet van het actieplan is ook de wens naar voren gekomen om de toeristische identiteit, het DNA van de stad, nog eens helder en krachtig neer te zetten. Dit is vertaald in het project “Verhaal van de Stad” en wordt gefinancierd vanuit het Stadscontract.
Meer informatie: www.harderwijk.nl