De Efteling heeft zich weer enigszins hersteld van het zware coronajaar 2020. Met 3,3 miljoen bezoekers in 2021 en een winst van € 11,4 miljoen is de weg naar herstel weer ingezet. In 2020 ontving De Efteling 2,9 miljoen bezoekers en sloot dat jaar af met een verlies van 14,5 miljoen.
Toch is het grootste attractiepark van Nederland nog lang niet terug op het niveau van vóór corona. In recordjaar 2018 ontving de Efteling nog 5.351.572 bezoekers.
Directeur Fons Jurgens blikt uiteindelijk positief terug op 2021, waarin coronamaatregelen de bedrijfsvoering ook weer onder druk zette: “Gelukkig vallen de cijfers mee: 3,3 miljoen bezoeken, met een bedrijfsopbrengst van 157,8 miljoen euro. Hiermee behalen we een positief resultaat na belasting van 11,4 miljoen euro en compenseren we het verlies over 2020.“
Jurgens geeft in een interview op de eigen website van de Efteling aan dat het behoud van personeel in 2021 de hoogste prioriteit heeft gekregen. Maar die keuze had wel weer consequenties voor andere uitgaven. “Dit had onder andere flink effect op de voorgenomen investeringen en onderhoudswerkzaamheden.”
Jubileumjaar
Het jaar 2022 is een jubileumjaar waarin de Efteling haar 70e verjaardag viert. Dat feest zal niet gepaard gaan met een grote nieuwe attractie. Fons Jürgens somt op welke feestelijkheden en vernieuwde attracties er dit jaar verwacht worden: “In januari openden we de attractie Sirocco en waterspeelplaats Archipel in het Reizenrijk. Er zijn unieke souvenirs, bijzondere horeca-specials, een jubileumlied en sinds eind maart ook een tijdelijk sprookje: Efteling Wonderland! In het Sprookjesbos wordt het huisje van Vrouw Holle weer opgebouwd en ook aan de Pagode wordt gesleuteld zodat deze straks weer in topconditie is.”
Meerdaagse destinatie
Eerder dit jaar werd al de bouwstart en het ontwerp aangekondigd van het nieuwe Efteling Grand Hotel, dat in 2024 de deuren opent. Dat is onderdeel van de langere termijnvisie. Jurgens: “Deze ontwikkelingen passen allemaal binnen een deel van onze visie richting 2030 waarin we willen groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Genoeg moois om naar uit te kijken dus!”
Bron en meer informatie: www.efteling.com