• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Vrijdagmiddagblog! De nieuwe Nederlandse eetcultuur

10 januari 2014 by Ruby Kramer Reageer

Het aftellen is begonnen; aankomende maandag start de Horecava.  Afgelopen weken heb ik veel in het buitenland doorgebracht en het valt mij steeds op dat de eetcultuur daar heel anders is. Ik ben vooral benieuwd welke trends / gewoontes vanuit andere landen deze kant op zullen komen aankomend jaar.  

Restaurants in Lissabon stampvol
Elke middag zitten alle restaurants stampvol in Lissabon. Niet alleen in Portugal is het normaal om tussen de middag ergens te gaan eten. Zelfs onze Zuiderburen, de Belgen, verlaten tussen de middag vaak het kantoor voor een goede lunch. In Nederland moeten wij het toch vaak doen met een boterham achter de computer of weinig tot de verbeelding sprekende kantines. Een uitgebreide lunch buiten het kantoor mag wat mij betreft meer gestimuleerd worden.

Ontbijt buiten huis
De focus in onderzoeken naar horeca gaat in Nederland vaak uit naar een eetcultuur die gericht is op uiteten in de avonduren, terwijl ik dus denk dat we in Nederland nog een slag kunnen slaan in de middag. Of zelfs het ontbijt, wat in Noord-Amerika een populair moment is om buiten huis te eten. Hanos berekende (gebaseerd op Amerikaanse cijfers) dat we in Nederland 663 miljoen ontbijtjes zouden kunnen verkopen. Op dit moment haken vooral de Hema, V&D en Ikea daar goed op in.

Vrijdagmiddagblog_2
Lekker goedkoop ontbijtje

De voorspelling voor 2013 was
Volgens onderzoek van Motivaction zou het consumenten vertrouwen in 2013 nog altijd laag zijn. De voorspelling voor de totale jaaromzet van de horeca werd geschat op 13 miljard. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat mensen niet minder uiteten gaan, maar wel minder uitgeven. De keuze van een restaurant wordt steeds vaker gebaseerd op online reviews.

Groen eten en internet
Duurzaam en gezonde leefstijl zouden belangrijke onderwerpen in 2013 worden. De consument zou bereidt zijn daar meer voor te betalen, mits het geïntegreerd zit in de totaal beleving van het horecaconcept. Daarnaast gaven consumenten aan dat zij een betere wifi dekking willen in restaurants. Niet overal kon er naar hartenlust worden getwitterd, gefacebooked en gepinterest.

Tot volgende week!
Aanstaande maandag zullen we weten of de voorspellingen van 2013 zijn waargemaakt en welke nieuwe trends er ons in 2014 te wachten staan. Toevallig gingen de eerste twee Vrijdagmiddagblogs van dit jaar over eten. Volgende week eens een blog over shoppen. En wel te verstaan shoppen met je partner… Snap jij waarom vrouwen elke winkel in moeten? Of waarom mannen altijd beginnen te zeuren na een uur dat ze naar huis willen? Tot dan!

Ruby Kramer – PanterKist

Categorie: Opinie en kennis Tags: consument, eetcultuur, goedkoop, horeca, horecava, panterkist

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS