Weet u dat ooit Hennie van der Most het idee opperde voor een overdekte camping! Dat er ook een heuse studiereis volgde, namelijk ‘Het geheim van Hennie van der Most’. Een dubbeldekker vol met recreatieondernemers was nieuwsgierig naar dit rariteitenkabinet. Nu, bijna tien jaar, later zien we dit fenomeen op steeds meer plaatsen in Europa.
In Bonn – Duitsland, Gent – België ontstaan nieuwe overdekte campings als een luxe Hostel aan de randen van de grote stad. Er heerst werkelijk een campingsfeertje en slapen kan in oude afgedankte caravans, die zijn omgebouwd tot luxe hotelsuites. Volgend jaar is Rotterdam aan de beurt met de eerste echte overdekte camping. Het is duidelijk dat er nog meer zullen volgen is hiermee een nieuwe trend geboren die wereldwijd navolging zal krijgen. Kenmerken van deze nieuwe ontwikkelingen zijn: hip, duurzaam, Recycling, credle to creadle en biologisch maar vooral met oog voor samenleving, natuur en duurzaamheid. Een nieuwe generatie staat op!
Ongebruikt advies
Onlangs was ik weer enkele dagen op bezoek bij een tiental recreatieondernemers w.o. Hotels, Bed & Breakfast, Klimpark, Themarestaurant, Campings en bungalowpark. Je zult het niet vreemd vinden dat wij bij onze keukentafelgesprekken gestuit zijn op menig standaard rapport. En heel vaak is er niets mee gebeurd en moeten we vooral een dikke laag stof verwijderen. Zit een recreatieondernemer te wachten op (on)gevraagd advies om erachter te komen hoe hij moet veranderen? Misschien moet je je afvragen of zij wel de vaardigheden bezitten om het zelf op te kunnen pakken. Dat laatste is nog maar de vraag, want zijn veel recreatieondernemers tegengekomen die vast geklemd zitten in ‘hun eigen denkwereld’ en slechts schoorvoetend onderkennen dat zij in beweging moeten komen.
Tijd maken om bakens te verzetten
Het gaat toch (schijnbaar) goed met de recreratiesector. De crisis is voorbij en de drukte is weer bijna als vanouds, als we kijken naar de bezetting en de omzet. Toch zien wij dat veel ondernemers zijn blijven hangen en de aansluiting verliezen omdat ze geen tijd hebben (vrijmaken) om hun bakens te verzetten. Zo maar even wat ongenuanceerde uitspraken van afgelopen week op een rijtje? “Nee, meer dan de helft van mijn gasten zit niet op social media”, of “Er worden toch weer meer caravans verkocht; dus kamperen zit weer in de lift.” en nog gekker; “Wij doen niet aan online reserveringen want wij willen de gast persoonlijk aan de telefoon hebben.”. Het is ook niet vreemd dat het juist deze recreatiebedrijven zijn die bijna allemaal worstelen met de vraag; “waar moeten wij naar toe?”
De oudere generatie worstelt
Opvallend is ook het aantal ‘oudere’ recreatieondernemers die op een kruispunt staan om nieuwe energie en financiële mogelijkheden aan te boren een stap voorwaarts te maken. Vaak speelt de leeftijd mee in hun overwegingen. Van een duidelijke exitstrategie is meestal geen sprake. Bedrijfsopvolging speelt de totale sector parten door de vergrijzing en de daarmee gepaard gaande vervlakking van het recreatie-aanbod. De innovatie in de sector is bedroevend en de kleinschaligheid viert nog immer de boventoon. Is er een oplossing voor wat er als een donkere wolk boven de sector hangt?
Beleving en comfort
Voor elke uitdaging is een oplossing als je maar eerst weet waar je staat met de ‘eigen’ onderneming. De hotelkamer prijzen zullen nivelleren terwijl de kwaliteit van het product omhoog moet, meer bedden comfort luxere en grotere kamers. Kamperen is Glamping geworden en de investering alleen in vaste luxe verhuuraccommodatie is een antwoord op de lege kampeerplaatsen. Het klimpark is net zoals de Indoorspeeltuin verworden tot een activiteit dat slechts geëxploiteerd kan worden door een Pappa en Mamma bedrijfje. De gast wilt een jaarrond verwend worden in een sfeervolle ambiance met een verhaal. Dat heet storytelling tegenwoordig. De groepsaccommodaties van jaren terug zijn niet meer hip genoeg en vaak te geïsoleerd en missen de beleving.
Nieuwe generatie staat op
Wij voorzien juist dat de recreatieondernemers van nu meer ruimte moeten creëren voor ideeën van jonge verfrissende ondernemers in de dop. Doe een stapje terug, en geef de aanstormende generatie de ruimte. Laat je inspireren door wat er buiten je bedrijf gebeurt en houdt jezelf de spiegel voor en anders doen wij dat wel. Wat de meeste vergeten zijn is ‘ondernemen’ want we worden teveel opgeslokt dor de praktijk van alle dag.
Zo kan het ook
Een hoteleigenaar heeft een oplossing gevonden voor zijn bedrijfsopvolging; dochterlief wilt graag instappen als Pa maar een stapje terug doet en ziet nieuwe kansen voor een trendy foodconcept en zal daardoor afscheid nemen van zijn dorpsrestaurant met hotel. Het klimavontuur is op reis geweest door Engeland en gaat een nieuw themapark ontwikkelen. Een wat oudere campingbaas heeft het licht ook gezien en denkt warempel dat het zinvol is om niet meer te richten op de jaarplaatsen want die oude generatie gasten sterft langzaam uit.
Wat is onze wijze les van dit verhaal? Zit niet stil en zorg ervoor dat je voortdurend in beweging blijft en luisteren naar je gasten en zorg dat je het cijfermateriaal op orde hebt. Immers je moet wel weten waaraan je een boterham kunt verdienen.
Met dank aan:
Hans van leeuwen, Trendwatcher en Recreatieadviseur
Hans reist de hele recreatiesector door en spiegelt de ondernemers met zijn ervaringen en combineert trends met de praktijk van alle dag.
Meer informatie: www.pleisureworld.nl
Eén reactie
Beste Hans, wat weer een heerlijk verhaal om te lezen. Heel herkenbaar. Wij durven ook de stap te maken van Cartografie naar Buiten Beleven. Mede dankzij jou advies.