Het is een feit dat Nederland langzaamaan vergrijst. Op vakantieparken zien we dat ook terug. Vooral in het voor- en naseizoen vind je veel senioren (55+) op de parken. Een fantastische doelgroep om mee te mogen werken.
Interesse tonen
Senioren vertellen graag, maar hebben vaak ook net zoveel interesse in hun gesprekspartner! Verdiep jezelf in de gasten op het park. Vraag waar ze vandaan komen, wat ze graag doen, hoe lang ze blijven etc. Je zult zien dat je al snel in een leuk gesprek eindigt. Stel je open op en toon interesse. Je zult zien dat deze gasten veel voor je kunnen betekenen in de vorm van mond-tot-mond reclame.
Omgangsvormen met ouderen
Omdat je veel met kinderen omgaat op de camping, is het misschien lastig om om te schakelen naar een andere doelgroep. Toch is dit zeker aan te raden bij senioren! Houd er rekening mee dat je tegen iemand staat te praten met veel levenservaring. Je houding tegenover deze doelgroep zul je dus moeten aanpassen. Geduld en vriendelijkheid worden op prijs gesteld. Leg rustig uit wat je doet op het park en noem voorbeelden. Pas je spreektempo en volume aan als je merkt dat je gesprekspartner slechthorend is.
Leuke activiteiten?
Ook voor senioren is er genoeg te doen op gebied van animatie en entertainment. Een goed voorbeeld is de campingbingo. Veel senioren zijn hier gek op en vinden het een gezellig avondje uit. Dat er een prijs gewonnen kan worden is een leuke bijkomstigheid. Je kunt speciaal voor deze doelgroep wandel- en fietstochten organiseren rondom het vakantiepark. Eventueel kun je posten inbouwen waar je bijvoorbeeld een potje jeu-de-boule speelt. Ook Aquarobics is een mooi voorbeeld van een leuke activiteit voor ouderen. Pas je muziek aan op de doelgroep en laat geen kinderen toe in het zwembad.
Feedback is belangrijk!
Wees niet bang om senioren te betrekken bij de activiteiten van het animatieteam. Ze zijn vaak razend enthousiast over de jonge mensen die de activiteiten organiseren. Luister ook naar hun feedback en doe hier iets mee. Zo wordt het animatieprogramma nóg beter en is je doelgroep helemaal tevreden!
Onderzoek
Een leuk onderzoek over de behoeften van senioren vind je hier.
Dit is een onderzoek gebaseerd op horeca, maar dit heeft veel raakvlakken met de werkzaamheden van iemand op de receptie of het animatieteam.
Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en programma’s op vakantieparken in Nederland en Duitsland.
Meer artikelen vindt u op het eigen blog.