Recreatie steeds dominanter aanwezig in andere branches

Een decennium geleden was de wereld nog overzichtelijk; je had restaurants, verblijfsrecreatie, hotels en dagrecreatie; en je wist meestal wel wat je daar kon verwachten. Op veel campings en bungalowparken is het onderdeel ‘vermaak’ in de loop der jaren uitgegroeid tot een bedrijfsonderdeel waarmee je je goed kunt onderscheiden. Ook in de horecabranche neemt het belang van recreatie toe. Wokrestaurant SensAzia is een mooi voorbeeld van de nieuwe generatie ‘foodservice & leisure’. Zij openden recent twee gethematiseerde golfbanen in Aziatische stijl naast hun restaurant.

 

Wok en Golf SensAzia

Rol van recreatie

In de recreatiemarkt zien we twee verdienmodellen die veel worden gebruikt:

1. Recreatie als attractie waarvoor (entree) wordt betaald. Soms zelfs met een all-inclusive prijs voor eten en drinken. Dit zijn bijvoorbeeld pretparken of dierentuinen.

2. Recreatie als (gratis) trekpleister; geld wordt verdiend in de horeca en/of retail. Dit model zien we bijvoorbeeld terug bij de ‘gratis’ festivals, met een grote bieromzet.

De meeste bedrijven kiezen voor een tussenvorm, waarbij zowel inkomsten uit entree als uit de horeca en retail worden gegenereerd.

 

Modellenwedstijd

We gaan de komende jaren een interessante concurrentiestrijd zien.

Aan de ene kant staan de traditionele recreatiebedrijven, die sterk afhankelijk zijn van inkomsten uit entreekaartjes. Deze recreatiebedrijven krijgen steeds beter in de gaten hoe ze aanvullende inkomsten uit horeca-activiteiten kunnen halen. Een voorbeeld is De Efteling, die met haar hotel en bungalowpark laat zien dat zij de kracht van hun attractie prima weten door de trekken naar andere productgroepen.

Aan de andere kant kunnen de horeca- en retailbedrijven (bijna) gratis attracties aanbieden, en hun verdienmodel richten op de consumerende bezoekers.

 

Passende recreatie

Het toepassen van recreatie in de horeca is geen toverformule die gegarandeerd rendement oplevert. Met deze zes tips vergroot je wel je kansen:

  1. Kies voor recreatie die past bij je bedrijf. – dat kun je bijvoorbeeld realiseren met thematisering.
  2. Durf je te onderscheiden; Zorg dat de recreatievoorziening een echte trekpleister is.
  3. Richt de recreatie zo in (routing) dat de verkoop wordt geoptimaliseerd.
  4. Maak de recreatie zichtbaar vanuit het restaurant. Juist de toeschouwers zijn prima klanten.
  5. Recreatie is een prima middel om doelgroepen te selecteren. Bedenk van tevoren goed welke groepen je in huis wilt halen.
  6. Sommige vormen van recreatie vragen om inzet van personeel. Er zijn steeds meer geautomatiseerde oplossingen. Bijvoorbeeld de Eyeplay projectiegames.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *