Mobile first: hoe kan de recreatieondernemer dit efficiënt inzetten?

‘Mobile first’ is een term die we steeds vaker horen. Het houdt in dat bij het ontwerp van een nieuwe website het mobiele apparaat centraal staat. De website moet als eerste goed functioneren op een mobiel apparaat, pas daarna komt de desktop. Ook de aanpassingen die Google dit jaar heeft doorgevoerd om websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten beter zichtbaar te maken, geven aan dat we niet meer om mobiel heen kunnen.

We zien dat steeds meer websites responsive gemaakt worden zodat de website zich automatisch aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Echter, niet alleen de website (oriëntatiefase) maar ook het online boeken moet goed werken op een mobiel apparaat. Ondanks dat er op de desktop meer geboekt wordt dan mobiel, zijn er goede redenen om ook te investeren in een mobiele boekingsstraat.

iPhone RobbenjagerMobiel boeken
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat boekingen op mobiele apparaten voornamelijk een paar dagen voor de aankomstdatum gemaakt worden. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door gasten die al onderweg zijn en hun volgende verblijf via een mobiel apparaat boeken. Wilt u deze doelgroep goed bedienen dan is een geoptimaliseerde mobiele zoek & boek module een must.

Ook acties kunnen beter opgevolgd worden op een mobiel apparaat. Veel mensen lezen hun e-mail of bekijken hun Facebook profiel online. Het mobiel direct kunnen boeken van een actie die uitgezet is via één van deze kanalen zal tot een veel hogere conversie leiden.

Stratech stelt voor het online boeken een XML-API beschikbaar. Daarmee heeft de website ontwikkelaar alle vrijheid om de mobiele boekingsstraat zo aan te passen dat deze volledig responsive is.

DevicesMijn Omgeving
Via de zogenaamde Mijn Omgeving kunnen klanten online inloggen om zelf gegevens in te zien of te wijzigen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het bekijken van de reservering, het doen van een betaling of het bijboeken van een artikel (bijvoorbeeld een kinderbed). Om de klant altijd en overal deze mogelijk te bieden is het essentieel dat de Mijn Omgeving geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

De Mijn Omgeving is ook een mooie aanvulling om het mobiele boekingsproces korter te maken, immers: hoe minder stappen een gast moet doorlopen voor het maken van een boeking, hoe hoger de conversie. Om het aantal invoervelden zo beperkt mogelijk te houden, zou u in de mobiele boekingsstraat alleen om een e-mail adres kunnen vragen. In een later stadium kan de gast deze gegevens zelf aanvullen in de Mijn Omgeving.

Tot slot vijf tips voor een optimale mobiele boekingsstraat:

  1. Gebruik zo weinig mogelijk invoervelden
  2. Maak de boekingsstraat zo kort mogelijk
  3. Verwijder overbodige menu items in de boekingsstraat
  4. Houdt naast de schermafmeting ook rekening met snelheid van een apparaat (3G of 4G), gebruik dus geen grote afbeeldingen
  5. Meet de resultaten in Google Analytics

met dank aan:
Niek Beimer, product manager
Stratech Automatisering
telefoon: 053 – 480 40 80

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *