Limburgse leisure-trots is weer terug

Na 1,5 jaar voorbereiden gaat het Actieprogramma Vrijetijdseconomie Noord-Limburg van start. In zo’n 40 pagina’s wordt beschreven hoe de vrijetijdssector samen met de overheid en bedrijven in Noord-Limburg de komende jaren gas wil geven om de vrijetijdsparel weer optimaal te laten blinken. Merlijn Pietersma is als kwartiermaker ontzettend blij met het grootschalige ZKA-project.

Bungalowpark CenterParcs Het Heijderbos

“De vrijetijdseconomie in Noord-Limburg wordt nog meer versterkt”, leidt Merlijn in. “Nu is deze tak met een jaarlijkse 870 miljoen euro aan bestedingen al een belangrijke sociaaleconomische motor. Maar dat gaat groeien. Onder aanvoering van ZKA Strategie is het Actieprogramma 2018-2025 opgesteld: Denken als koploper, spelen als team. Hiermee wil de regio beter gaan presteren dan het nationaal gemiddelde. Uiteindelijk moet er jaarlijks zelfs een miljard euro uit toerisme worden gehaald.”

Coalition of the willing
En die potentie is er. Noord-Limburg heeft veel unieks in huis: denk aan Maasduinen, Peel en Maasdal en Toverland. Om toekomstbestendig te worden is het toch nodig dat de regio inzet op nieuwe trekkers voor de dagrecreatieve familiemarkt. Leidende partijen en personen in Noord-Limburg vormen met elkaar een coalition of the willing. Dit is het netwerk van publieke en private personen die de financiële kracht en inhoudelijke macht hebben om de regioambities waar te maken. Daarom kiest Noord-Limburg voor een programma-aanpak en niet voor een verzameling losse projecten.

Vijf actielijnen
In 2025 moet Noord-Limburg een nog aantrekkelijkere vrijetijdsbestemming zijn voor mensen die binnen 60 autominuten afstand wonen dan nu. En als het hele programma is ingevuld zoals gepland, moet dat dus goed zijn voor ruim een miljard euro aan jaarlijkse inkomsten. Een toename van 24 procent. Ondernemers, onderwijs, de provincie Limburg en andere relevante partijen gaan als team aan de slag met vijf actielijnen: Vitale verblijfsrecreatie, Vitale dagrecreatie, Vrijetijdslandschap, Crossovers en Effectieve regiomarketing.

Verbeterpunten
Hoe goed het ook gaat, Merlijn ziet nog steeds verbeterpunten. Zo wordt de helft van de vakantieparken momenteel bezet door arbeidsmigranten of mensen die er permanent of illegaal wonen. Dat moet natuurlijk anders, vindt hij. En ook zou Merlijn graag zien dat de samenwerking tussen bedrijven en overheid nog beter uit de verf komt. Hier gaat de regio nu aan werken. “Tijdens het maken van het Actieprogramma hebben we intensief samengewerkt met ondernemers, ontwikkelaars, terreinbeherende organisaties, de provincie Limburg en het onderwijs. Iedereen wil vooruit. De eerste stap is nu om als team te gaan spelen. Ik zou zeggen: op naar 2025, onder aanvoering van de coalition of the willing!”

Link naar het Actieprogramma: https://www.zka.nl/media/1639/actieprogramma-vrijetijdseconomie-noord-limburg.pdf


met dank aan:
Merlijn Pietersma, leisure strateeg bij ZKA leisure
ZKA Leisure Consultancy helpt regio’s op weg met onderzoek, strategie/planvorming en implementatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *