Kijkje achter de schermen bij opbouw festival Down the Rabbit Hole

Ter gelegenheid van haar 55e verjaardag organiseerde Leisurelands een bijeenkomst op recreatiegebied De Groene Heuvels, waar komend weekend het festival ‘Down the Rabbit Hole’ (DTRH) van start gaat. Er worden 25.000 gasten verwacht, die dit weekend ook blijven kamperen. …en dat vraagt de nodige voorbereiding…

Festivalsector
Ronny Hoogh Antink, directeur van concertorganisator Mojo en Loc7000, ziet de (muziek)festivalsector als groeisector: “Het is inmiddels wel een bikkelharde business geworden want er zijn veel aanbieders die allemaal op zoek zijn naar de beste muzikanten. Dat drijft de prijzen van goede acts dan ook behoorlijk op. Andersom geldt voor artiesten dat hun inkomsten via cd-verkoop, dankzij online beschikbaarheid, behoorlijk is opgedroogd. Zij zijn afhankelijker geworden van live optredens. De markt voor live entertainment is dan ook nog volop in ontwikkeling.” Antink noemt enkele factoren die de festivalsector in de kaart spelen:

  • Mensen hebben meer vrije tijd…
  • …en die willen ze kwalitatief optimaal invullen
  • Ze hebben daar ook meer geld voor over (3-daags festivalticket voor DTRH kost € 129,-)
  • Behoefte aan variatie in je leven (festival moet dus wel bijzonder zijn.)
  • Opkomst van vakanties waarin het festivalbezoek centraal staat

Trends in festivals
De heftige concurrentie in de groeimarkt van festivals zorgt er voor dat ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Antink: “In de sector van muziekfestivals zie ik teveel uniformiteit; zowel in programmering als in de uitvoering. Waar de kwaliteit van een festival voorheen vooral werd afgemeten aan de optredende band, wordt een festival tegenwoordig steeds meer op de totale sfeer beoordeeld. Muziek maakt daar natuurlijk nog steeds een belangrijk onderdeel van uit.” Nog enkele trends die ter sprake komen:

  • Van luisteren naar de muziek naar aktief deelenemen aan diverse activiteiten. Op DTRH worden o.a. vlotten gebouwd en is er een creatief dorp opgezet.
  • Veiligheid, zeker in het licht van recente aanslagen in het buitenland, vraagt bij een bijeenkomst van deze omvang om de nodige aandacht.
  • De muziekliefhebbers veranderen. Onze doelgroep heeft interesse in meerdere muziekstijlen, waardoor je ook wat breder kunt programmeren.

Korte terugverdientijd
Een kernteam van 5 personen is jaarrond met dit 3-daagse festival. Tijdens het festival zelf is er sprake van een infrastructuur die vergelijkbaar is met en kleine stad; inclusief o.a. hospitaal, veiligheidsdienst, catering, techniek, een (afgescheiden) muzikantendorp, en alles wat er ndig is om de optredens tot een succes te maken. Voor Mojo is het dit jaar de vierde editie van DTRH, maar nog altijd wordt er gesproken van de investeringsfase.
De korte periode waarin een festival plaatsvondt heeft ook consequenties voor het personeel. Antink noemt inperking van flexibiliteit op het gebied van arbeid als grote bedreiging: “Wij werken veel met zzp-ers en freelancers. De freelancers worden gedurende het jaar ingehuurd door verschillende organisatoren. Flexibiliteit is voor een festivalorganisatie dan ook onontkoombaar.”

Locatiekeuze
Met 20 gebieden in beheer, veelal met de nodige voorzieningen, kan Leisurelands de festivalsector de locaties bieden die nodig zijn voor een festival. Antink ligt toe hoe dit festival in De Groene Heuvels bij Nijmegen terecht is gekomen: “Het karakter van een locatie moet passen bij de sfeer van een festival. In dit geval zochten we een groene omgeving die ook heel ruim oogt. En we hadden als randvoorwaarde dat je er ook moet kunnen zwemmen.” Recreatiegebied ‘De Groene Heuvels’ voldeed aan dat profiel. Alhoewel er nog wel enkele logistieke randvoorwaarden ontbraken. Zo heeft de festivalorganisatie o.a. zelf gezorgd voor een infrastructuur met halfverharde wegen op het terrein. Ook de gemeente (Beuningen) speelt in het keuzeproces een belangrijke rol. Zij kunnen zich met een evenement profileren, maar dienen ook zorg te dragen voor de nodige randvoorwaarden.

Meer informatie:
http://downtherabbithole.nl/
Leisurelands.nl
www.mojo.nl/over-mojo/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *