Gebruik deze handige tips om de teksten op je website te verbeteren en je zult je verbazen over de resultaten…
Wist je dat een goede, doordachte tekst vaak honderden procenten meer resultaat oplevert dan een standaardtekst? De teksten die op je website staan zijn dan ook erg belangrijk.
Veel belangrijker dan de meeste mensen denken. Soms kan zelfs alleen al een sterke headline (kopregel) boven je pagina vele malen verschil maken. Het design van je website is ook wel belangrijk, maar het zijn uiteindelijk de teksten die je bezoekers overtuigen tot actie over te gaan.
Zullen we deze week eens wat tijd besteden aan het verbeteren van een aantal teksten op je website? Gegarandeerd dat je website daardoor meer rendement zal opleveren!
We bespreken eerst een aantal aspecten waar je op kunt letten en daarna gaan we aan de slag met een aantal concrete stappen die je deze week kunt gaan zetten.
Doelgroep
Het begint bij nadenken over je doelgroep. Je kunt niet alles voor iedereen zijn, dus spreek duidelijk je doelgroep aan. Praat daarbij zoveel mogelijk over de leefwereld van de bezoeker en niet zozeer over jezelf.
Praat niet over je product, maar over wat het product kan doen voor de bezoeker. Hoe het leven van de bezoeker makkelijker, leuker, aangenamer wordt door jouw product te gebruiken. Je kunt dat heel gemakkelijk doen door de producteigenschappen te vertalen naar voordelen voor de lezer.
Op internet is geloofwaardigheid ook een belangrijk issue. Iedereen kan wel een site beginnen en een heel verhaal ophangen. Probeer dan ook je geloofwaardigheid te onderbouwen met feiten die te verifiëren zijn. Een andere manier is door onafhankelijke derden, zoals je klanten, iets goeds over jou te laten zeggen, bijvoorbeeld in een testimonial.
Tekstopbouw
Het beste kun je je tekst zo in elkaar zetten dat hij snel doorzoekbaar (‘scannable’) wordt. Dus zo dat mensen in een oogopslag de belangrijkste punten eruit kunnen filteren. Dat doe je bijvoorbeeld door een goede headline en subheadlines te maken, korte alinea’s te gebruiken en sleutelwoorden vet te maken.
Tot slot doe je er goed aan om je lezer aan het einde van je tekst te begeleiden naar de volgende stap. Bijvoorbeeld vragen om te bestellen, in te schrijven, iets te downloaden of te reageren.
Aan de slag: 4 stappen om vandaag nog je website-teksten een heel stuk te verbeteren
Stap 1: Bepaal welke 3 pagina’s op je site het belangrijkst zijn.
In elk geval is je homepage 1 van die 3, maar misschien heb je ook andere pagina’s die heel belangrijk zijn. Kijk er eens naar en schrijf ze even op.
Stap 2: Beoordeel de teksten op die 3 pagina’s aan de hand van de volgende punten:
- Spreekt deze tekst mijn doelgroep aan, of probeer ik alles voor iedereen te zijn?
- Praat ik hier over mij/mijn bedrijf of over de leefwereld van mijn klant?
- Praat ik over de eigenschappen van het product of over de voordelen van het product?
- Zijn het grote blokken tekst of kleine, hapklare brokken (korte alinea’s)?
- Is de tekst makkelijk te scannen of ziet de hele tekst er hetzelfde uit?
- Ben je geloofwaardig? Komt het betrouwbaar over?
- Begeleid je de lezer naar de volgende stap, of laat je ze zweven?
Stap 3: Laat eens iemand anders die 3 pagina’s beoordelen aan de hand van bovenstaande punten.
Stap 4: Onderneem actie en verbeter de punten waarop je website-tekst het slechtste scoort.
Succes!
Bron: WebsiteSupporters.com – (C) 2011
Teksten laten schrijven: www.levendland.nl