Geen toekomst voor attractieparken zonder goede focus

De huidige markt van attractie- en pretparken is een verdringingsmarkt. Het aantal bezoekers stagneert, terwijl het aantal parken juist groeit! In Nederland is sprake van een hoge attractiedichtheid en dit aanbod nam de laatste jaren verder toe, net als andere vormen van vrijetijdsbesteding, zoals koopzondagen, funshoppen of (gratis) evenementen.  Het gemiddeld aantal bezoekers per park is hierdoor gedaald. Toch ziet ZKA Leisure een positieve toekomst voor de attractie- en pretparkensector.

Justerland festival
Justerland festival

Het overaanbod en de huidige economische tijden maken het essentieel een duidelijke focus te hebben. Een aanbieder kan kiezen om zich te profileren met lage prijzen (kortingen, acties), kan zich richten op volume of zich onderscheiden met een hoge kwaliteit.  Een goed voorbeeld van een focus op kwaliteit en onderscheidend vermogen is historisch theaterpark Justerland. De initiatiefnemers organiseren reeds het Justerland festival op de beoogde locatie in Noord-Scharwoude.  Het festival is populair en kent een stijgend bezoekersaantal in de afgelopen jaren: in 2012 trok het circa 7000 bezoekers.

De initiatiefnemers hebben in lijn met de thematiek van het festival nu het voornemen om op deze plaats een attractiepark te realiseren. Daarbij wordt beoogd om de geschiedenis van het Noord-Hollandse Westfriesland vanaf het begin van de jaartelling tot het jaar 1000 op een nieuwe attractieve en interactieve manier aan een breed publiek over te brengen. Onderdeel van het concept zijn verhalenvertellers, dieren, ambachten, theatervoorstellingen en spectaculaire shows. Voor dit park voerde ZKA onlangs in samenwerking Van Assendelft & Partners een uitgebreide haalbaarheidsstudie uit.

“We hebben met name gekeken vanuit het perspectief van concept, markt en exploitatie”, zegt adviseur Bennie Roelands van ZKA. “Justerland sluit aan bij maatschappelijke trends, zoals de behoefte aan bezinning, spiritualiteit en terugkeren naar de eigen ‘roots’. We hebben kansen en risico’s in kaart gebracht, geadviseerd over concrete verbeteringen in concept en positionering en hebben het plan getoetst op marktconformiteit op basis van ervaringscijfers en kengetallen. De bezoekersaantallen zijn realistisch geraamd, uitgaande van de verblijfsgasten en dagjesmensen uit de regio. Daarnaast hebben we ook gekeken naar specifiek in (regionale) geschiedenis geïnteresseerde bezoekers. Op basis hiervan is een in onze ogen reële meerjaren-exploitatiebegroting opgesteld voor drie verschillende scenario’s. Wij zien Justerland als een uiterst attractief en uniek park. Door een scherpe keuze en focus op kwaliteit kan Justerland in potentie  uitgroeien tot  één van de belangrijkste dag attracties in Noord-Holland”. Dit bewijst dat innovatie, een duidelijke focus, het opvolgen van trends en uniek zijn er voor zorgt dat attractie- en pretparken attractief blijven, ook in de huidige economische tijden met een overaanbod op de markt.

 

Interesse of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Bennie Roelands b.roelands@zka.nl of 06 53 92 98 85

Volg ZKA ook op twitter: www.twitter.com/zka_leisure

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *