Heeft uw bedrijf al een Facebook pagina en wat doet u met de andere social media? Ruim 5% van alle Nederlandse bedrijven heeft een Facebook pagina. Het aantal bedrijven dat een Facebook pagina heeft, groeit. Maar verdienen bedrijven ook extra dankzij Facebook? Men geeft er duizenden euro’s aan uit, vele uren worden aan Facebook besteed, cadeautjes worden weggegeven om een bedrijf te liken, etc. Het is voor de meeste ondernemers totaal onduidelijk of men meer verdient dankzij Facebook…
Het nut van social media
Toch zijn Facebook en de andere social media belangrijk voor u. Uw klant zit immers op de social media. Facebook kunt u beter niet vergelijken met een winkel. Het is meer een café. Er wordt gezellig gekletst. Zo’n gesprek moet u als vertegenwoordiger van uw bedrijf niet zomaar onderbreken. Dat vindt u zelf ook niet leuk als dat in de een echt café gebeurt…
Social media zijn echter uitstekend om goed te luisteren. U hoort wat er over uw bedrijf wordt gezegd.
Soms vindt uw klant het fijn als u daar waar hij op dat moment in de digitale wereld is, van u service/advies krijgt. Meestal betreft dit geen verkoop, maar wel het onderhouden van een relatie. Luisteren en reageren/helpen is het belangrijkste wat u voor uw klant kunt doen.
Meer verkopen en bekender worden
Meer verkopen en bekender worden dankzij social media is echter heel eenvoudig. Hiervoor hoeft u niks meer en niks minder te doen, dan een goede Friendstix aanbieding te plaatsen. U verkoopt dus een artikel/etentje/dienst/etc. als couponaanbieding. Als dit echt een goede aanbieding is, gaan mensen dit met hun vrienden delen.
Consumenten hebben gemiddeld een paar honderd vrienden op Facebook. Als slechts één consument uw aanbieding met zijn vrienden deelt, dan komt uw aanbieding direct onder ogen van een paar honderd mensen op Facebook. Bij Friendstix hebben wij het delen heel eenvoudig gemaakt, namelijk door share buttons van Facebook, Hyves en Twitter bij iedere aanbieding te plaatsen. Met slechts één druk op de knop kan de consument uw aanbieding delen met zijn vrienden.
Vergelijk dit even met een bedrijfspagina. MKB bedrijven hebben op Facebook gemiddeld slechts zo’n 100 volgers. Als er al een aanbieding op de bedrijfspagina wordt gedaan, dan komt deze dus bij slechts 100 mensen. En daarbij komt nog iets. Wie vertrouw je nou meer, je vrienden die zeggen dat een bedrijf een leuke aanbieding heeft of het bedrijf dat zelf zegt dat het een leuke aanbieding heeft…?
Conclusie
Voor (bijna) alle bedrijven zijn social media belangrijk. Voor de meeste bedrijven is het eenvoudig om een interessante couponaanbieding te maken. Via Friendstix kan een couponaanbieding eenvoudig door consumenten worden gedeeld. Dit is voor ondernemers de eenvoudigste methode om via social media bekendheid te verwerven en verkoop te genereren.
Deze kennis werd gedeeld door:
Friends Enterprise, specialist in regionale loyaliteitsmarketing
Ontwikkelaar van o.a. spaarsysteem Friendstix en klantenkaart Friendscard
Friends legt verbindingen tussen retail en recreatiebedrijven
Meer informatie: www.friendsenterprise.nl