Insiders, specialist in online toeristische regiomarketing plaatst elke dag een nieuwe tip op de website om toeristische steden en regio's te helpen en inspireren. Vandaag (4 mei) werd tip nummer 23 al gepresenteerd. Wij maken een tussentijds overzicht.

Insiders, specialist in online toeristische regiomarketing plaatst elke dag een nieuwe tip op de website om toeristische steden en regio's te helpen en inspireren. Vandaag (4 mei) werd tip nummer 23 al gepresenteerd. Wij maken een tussentijds overzicht.

  1. Plaats een Corona melding op je homepage: Als promoter van je bestemming heb je uiteraard de taak om bezoekers zo goed mogelijk wegwijs te maken. Maar in de huidige situatie rondom het Corona virus, heb je ook de verantwoordelijkheid om je bezoekers te informeren over wat wel en niet mag.
  2. Gratis inspiratie blog over jouw bestemming & lokale ondernemers: Een blog waarin we alle thuiszitters inspireren met lokale belevenissen en verborgen parels dichtbij huis en om de hoek. Of juist een blog over lokale ondernemers die op dit moment iets bijzonders doen voor anderen. Zo geven we de thuiszitters een moment van wegdromen en steunen we de lokale en kleine ondernemers op onze bestemmingen.
  3. Thuisblijftips: in deze lastige tijden ontstaan er een heleboel initiatieven om de thuisblijvers te vermaken en kennis te laten maken met jouw stad of gebied. Geef deze mooie innovatieve initiatieven het podium dat ze verdienen en verbind op deze manier potentiële gasten aan je bestemming. 
  4. Aan -en afmeld mogelijkheid voor evenementen en initiatieven: Bied je ondernemers de mogelijkheid om lokale initiatieven aan te melden. Laat organisatoren ook eenvoudig hun evenementen afmelden als deze geannuleerd of verplaatst worden. 
  5. Hulp bij redactiewerk: We merken dat er op het moment een aantal uitdagingen zijn voor de webredacties van de DMO's. Enerzijds het gebrek aan handjes (door ziekte), anderzijds door gebrek aan (content) werk. 
  6. Zet je lokale horeca ondernemers in het zonnetje: Ondanks het terrasweer zijn de horecagelegenheden gesloten. Niet de lentezon, maar juist de ondernemers laten nu mooie initiatieven tot bloei komen. Dit is het moment om thuis uit eten te gaan!
  7. Verzamel veelgestelde vragen: Wat mag nu wel en wat mag nu niet. En hoe zit het met mijn verblijf? Iedereen zit met veel vragen. Doe jezelf en je gasten een plezier en verzamel alle veelgestelde vragen op 1 plek.
  8. Gratis routeboekje voor jouw bezoekers: In samenwerking met onze partner LeisureBooQi, mogen we jullie iets leuks aanbieden: een gratis en vrijblijvend design van jouw LeisureBooQi in eigen huisstijl, op basis van een zelf uitgekozen (nieuwe) route!
  9. #Trotsop fotocampagne: Bezoekers, inwoners en ondernemers die de straten kleur geven zijn thuis, maar daarmee niet onbereikbaar. Hun digitale fotorol staat waarschijnlijk vol met unieke kiekjes met een verhaal over jouw destinatie. Roep hen op dit te delen; start een fotocampagne.
  10. Tot 52% minder online bezoekers op regiowebsites : Het aflasten van alle evenementen & bijeenkomsten, het sluiten van horeca en de oproep #BlijfThuis, zorgt natuurlijk voor lege straten en stranden. Maar ook online zien we een terugloop aan bezoekers op onze websites.
  11. Scan je website op verbeterpunten: Zie je door de Corona crisis ook een drop in de bezoekersaantallen op de website? Dit is op het momenteen zichtbare trend voor de meeste DMO’s. Met een veelal uitgedunde Uitagendais diteen goed moment om de website onder de loep te nemen en te optimaliseren. Zo kom je sterker uit de ‘dip’!
  12. Corona Helpdesk voor ondernemers: Naast het uitblijven van bezoekers op jouw destinatie, hebben ook de ondernemers in jouw bestemming het zwaar!  Help hen met inspiratie en het bundelen van ondersteunende informatie op één pagina. Richt een zogeheten Corona Helpdesk of toolbox in.
  13. Feelgood friday: Even een paar mooie filmpjes om het weekend mee in te gaan. Vol goede moed, positiviteit, mooie beelden en kippenvel. #StaySafe #BlijfThuis #SamenSterk 
  14. Hallo, dit is de Maastricht Babbelbox: In Maastricht is het Callcenter tijdelijk omgetoverd tot 'babbel center'. Heb je hulp nodig, of gewoon zin in een gezellig gesprekje? De callcenter medewerkers van Maastricht zitten klaar!
  15. Advertising op een voordelige en verantwoorde manier: Een manier om je bezoekersaantallen op peil te houden, waar je nu in eerste instantie niet aan zou denken is: online advertising. Niet om je bezoekers te stimuleren om je stad of streek te bezoeken, maar om te informeren en te inspireren.
  16. Hartverwarmende cadeaukaart : Haren moet je momenteel zelf bijknippen en terrassen doe je in je eigen tuin. De kapper en dat lievelingscafé kun je nu niet bezoeken, maar je kunt hen wel financieel ondersteunen. Draag ondernemers een warm hart toe met een cadeaubon. Bijkomend voordeel: je hebt zelf ook nog een cadeautje tegoed om naar uit te kijken.
  17. Virtueel rondlopen in jouw bestemming: Binnen blijven, maar toch erop uit? Dat kan! Door middel van nieuwe technieken kun je thuis, achter je computer, toch rondlopen op jouw favoriete bestemming.
  18. De Oerstrijd is losgebarsten: Vanaf vorige week kunnen kinderen mee doen aan de wekelijkse #Oerstrijd van Marketing Drenthe. Hiermee maken ze kans op gave Drentse uitjes. De deelnemers kunnen tegoedbonnen winnen, om zo lokale ondernemers te steunen in deze moeilijke tijd. Tegelijkertijd leveren de uitdagingen leuk tijdverdrijf op.
  19. Op vakantie in eigen land: Nu we meer tijd thuis doorbrengen worden uitgestelde klusjes afgewerkt, worden vergeten hobby’s weer opgepakt en slaan we massaal aan het bingewatchen. Via de streamingsdiensten vind je niet alleen series en films, maar ook documentaires. Middels deze indrukwekkende natuur- of stadsbeelden verkennen je vast een volgende vakantiebestemming in eigen land. Waar wil jij echt nog eens heen?
  20. De digitale buurtbingo: Ben jij al aan het puzzelen geslagen? Of ben je gestart met breien of haken? Hobby’s die we eerder vooral geschikt achtten voor onze opa’s en oma’s, blijken nu stiekem heel leuk te zijn. Met één van die tijdbestedingen kun je zelfs de hele buurt vermaken: daag elkaar ook uit voor een bingo!
  21. Cultuursnuiven vanaf de bank: Ook culturele instellingen worden getroffen door de coronacrisis. Gelukkig ontbreekt het die sector niet aan creativiteit! Van online museumtours tot thuiskamerconcerten; ook in een pyjama, opgekruld op je eigen bank, is het mogelijk om cultuur te snuiven. Maar waar vind je deze initiatieven? De ‘Culture on the couch’ app biedt uitkomst. 
  22. Waar is je bezoeker? Al bijna 2 maanden lang is het niet mogelijk om op locatie contact te leggen met bezoekers. Zij zijn immers, net als de rest van ons, aan huis gebonden. In eerste instantie zagen we daardoor een daling van bezoekersaantallen op de destinatiewebsites, maar door de vele ludieke acties lijken deze nu weer te stijgen. Vraag blijft: waar bevindt jouw potentiële bezoeker zich nu en via welk medium kun je hem/haar alvast enthousiasmeren over jouw bestemming? Global Web Index zocht het uit. 
  23. Wat kun je deze zomer nog wél doen? Met dat het kwik stijgt, rijst ook steeds vaker de vraag: kunnen we nog wel op vakantie deze zomer? Na de laatste persconferentie van minister-president Mark Rutte is duidelijk dat een versoepeling van de maatregelen er voorlopig niet in zit. Wat voor invloed heeft dit op het reisgedrag van de Nederlander?

Insiders brengt je tweemaal per week op de hoogte van bijzondere initiatieven van destinaties. Schrijf je in voor deze nieuwsbrief op: www.insiders.nl