Het Vlaams/Brusselse samenwerkingsverband Toeristische Attracties VZW heeft de gevolgen van de coronacrisis voor de attractiesector in kaart gebracht. In een breed uitgezette enquête werd de bedrijven gevraagd om een update te geven van de stand van zaken.

Het Vlaams/Brusselse samenwerkingsverband Toeristische Attracties VZW heeft de gevolgen van de coronacrisis voor de attractiesector in kaart gebracht. In een breed uitgezette enquête werd de bedrijven gevraagd om een update te geven van de stand van zaken.

De enquête werd ingevuld door musea (43%), pret-, recreatie- en dierenparken (15%), belevingscentra (32%) en toeristische boottochten en treintjes (10%).

De Resultaten:

Voorjaar 2020 (t.e.m. 30 juni)

  • 54 miljoen euro aan geannuleerde boekingen gepland voor de lockdownperiode, van 14/03 – 03/05 (verplichte sluiting), om precies te zijn € 54.913.793,90. Dit cijfer houdt geen rekening met de verkoop van niet-gereserveerde tickets
  • In deze zelfde periode vorig jaar (14/03-03/05) kregen alle attracties en musea namelijk in totaal 12,5 miljoen bezoekers over de vloer, samen goed voor een omzet van 56 miljoen euro.
  • Voor de rest van het voorjaar noteerde onze sector nog eens voor in totaal 202 miljoen euro aan annuleringen. Dat is meer concreet voor de periode 04/05 – 30/06 (het lopende schooljaar).

Zomer & najaar 2020 (vanaf 1 juli tot eind dit jaar)

  • Er werden inmiddels ook al voor een totale omzet van bijna 14 miljoen euro aan (groeps-)annuleringen genoteerd, voornamelijk voor de zomermaanden juli en augustus uiteraard maar ook al deels voor het najaar.

Werkgelegenheid

  • Dit voorjaar alleen al zouden in de attracties en musea 5.462 vaste medewerkers aan de slag zijn. Tijdens de paasvakantie komen daar nog eens bijna evenveel tijdelijke medewerkers, interimarbeiders en jobstudenten bij.
  • In totaal staan door de huidige lockdown 47% van de vaste medewerkers in tijdelijke werkloosheid.
  • Gelukkig vielen in de attractiesector door de coronacrisis nog maar een drietal definitieve ontslagen. Dit is een verwaarloosbaar aantal dankzij de steunmaatregelen rond tijdelijke werkloosheid in deze sector enerzijds en dankzij het feit dat in een aanzienlijk deel van de medewerkers in de musea werken voor lokale, provinciale, regionale of federale overheden. Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is voor statutaire ambtenaren wettelijk niet mogelijk.

De sectorkoepel bereid maatregelen voor

De koepel 'Toeristische Attracties vzw', die voor de consument opereert onder de naam Riebedebie, is volop bezig met maatregelen om de schade voor de sector zoveel mogelijk te beperken. Ook in Vlaanderen worden er al weer voorbereidingen getroffen om een heropening van attracties, musea en bezoekerscentra weer mogelijk te maken.

Directeur Bart Vermeulen zoekt daarbij vooral aansluiting bij de veel grotere organisatie van Toerisme Vlaanderen. Zij werken o.a. aan het informeren van de politiek over de stand van zaken, en geven advies over de gewenste (veiligheids)maatregelen. De onderwerpen waar men zich op dit moment op focust:

  • Het overleg met o.a. Toerisme Vlaanderen in het kader van de relanceprojecten voor het binnenlands toerisme. Zie reizennaarmorgen.be.
  • Het overleg met de bevoegde instanties en de sector om straks na de lockdown te zorgen voor uniforme en duidelijke informatie voor zowel organisaties als bezoekers.
  • De voorbereiding van een ‘Kom uit je kot’-campagne voor de zomer.
  • De uitwerking van een aangepast zomermagazine om mensen inspiratie te bieden voor ‘Riebedebie in eigen land’.
  • De voorbereiding van ‘stimulerende middelen’ om mensen te laten genieten van een zomerse uitstap.
  • Onderhoudende en online acties via www.riebedebie.be met o.a. een wekelijkse Riebedebie-familie-kwis en een leuke wijksafari in samenwerking met Iedereen Verdient Vakantie in de context van #ontdekkingtroef.

Bron en meer informatie: www.riebedebie.be