Het hotelclassificatie-sterrensysteem wordt wereldwijd gebruikt en helpt om de kwaliteit van verschillende hotels met elkaar te vergelijken. Voor reizigers die zoeken naar een alternatieve accommodatie, zoals een woning of appartement, was er echter nog geen wereldwijd gangbaar classificatiesysteem.

Het hotelclassificatie-sterrensysteem wordt wereldwijd gebruikt en helpt om de kwaliteit van verschillende hotels met elkaar te vergelijken. Voor reizigers die zoeken naar een alternatieve accommodatie, zoals een woning of appartement, was er echter nog geen wereldwijd gangbaar classificatiesysteem.

Daar is nu verandering in gekomen. Booking.com introduceert als eerste in de branche een wereldwijd bruikbaar, objectief systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's. Maar liefst 40% van de Nederlandse reizigers zegt dat ze in 2020 liever in een vakantiehuis of appartement verblijven dan in een hotel. Om het hen makkelijker te maken te kiezen uit de verschillende accommodatieopties, biedt het nieuwe systeem ze een maatstaf waarop ze kunnen vertrouwen bij het kiezen van een accommodatie die voldoet aan hun kwaliteitseisen. Deze innovatie laat Booking.com’s toewijding zien om een gestroomlijnde reisbeleving te creëren voor reizigers wereldwijd.

Hoe de kwaliteitsclassificatie werkt

De kwaliteitsclassificatie maakt gebruik van een algoritme en machine learning, waarbij gekeken wordt naar meer dan 400 factoren, zoals de locatie, grootte en faciliteiten van een accommodatie. Het helpt reizigers om de kwaliteit en het comfort van een accommodatie, waar ook ter wereld, beter te kunnen beoordelen van een afstand. De score loopt van 1 tot 5, en naast de individuele naam van de accommodatie op Booking.com worden de verschillende kwaliteitsniveaus getoond met een icoontje, bestaande uit gele blokjes. De scores van de kwaliteitsclassificatie worden vergeleken met nabijgelegen accommodaties om lokale relevantie te verzekeren. De accuraatheid wordt gewaarborgd door de score door het jaar heen te blijven beoordelen.

Het grootst aantal topscores (5 van de 5) worden op dit moment gehaald in de VS, Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk. Dit is het belangrijkst voor reizigers uit Saoedi-Arabië, Australië, de Verenigde Arabische Emiraten, Groot-Brittannië en China; zij kiezen het vaakst voor appartementen, vakantiehuizen en villa’s met een topscore.

Eric Bergaglia, Global Head van de afdeling Homes and Apartments bij Booking.com: "We zijn verheugd dat we met deze nieuwe technologie een service kunnen bieden die nog niet eerder beschikbaar was in de branche. Hotelgasten kunnen bij hun keuze vertrouwen op een al langer bestaand sterrenclassificatiesysteem, maar reizigers die kozen voor een meer unieke verblijfsplek misten een soortgelijke service bij het nemen van hun beslissingen. Nu kunnen reizigers die gebruik maken van Booking.com bij het zoeken naar een appartement, vakantiehuis of villa zowel steunen op de geverifieerde gastbeoordelingen als de kwaliteitsclassificatie. Dit helpt hen een keuze te maken die overeenkomt met hun verwachtingen. 75% van alle accommodaties die onlangs zijn onderscheiden met de Booking.com Traveller Review Awards 2020 vallen onder de categorie woningen, appartementen en andere unieke accommodatietypes. Bijna 40% van de awards ging naar appartementen. Met de introductie van dit nieuwe systeem hopen we het voor reizigers nog makkelijker te maken om de perfecte plek te vinden om te verblijven, waar ook ter wereld."

Relatie met ondernemers

Op de vraag of ondernemers van een accommodatie invloed kunnen uitoefenen op de classificatie antwoord Booking.com: "De classificatie komt tot stand op basis van objectieve en meetbare criteria. Via het intranet, waarmee de ondernemer in contact staat met Booking.com ontvangt de ondernemer aanbevelingen over verbeteringen in het aanbod die de classificatie kunnen verbeteren."

Bron en meer informatie: www.booking.com