Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat de geloofwaardigheid van influencers sterk terugloopt. Zo'n 86% van de internetters zegt dat ze influencers niet vertrouwen.

Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat de geloofwaardigheid van influencers sterk terugloopt. Zo'n 86% van de internetters zegt dat ze influencers niet vertrouwen.

Inernetters worden steeds meer bewust van het feit dat influencers worden betaald om producten van merken te promoten. Dit wantrouwen is voornamelijk ontstaan door: oneerlijke captions (72%), het promoten van een onrealistische levensstijl of het afbeelden van te bewerkte foto’s (69%) en het ontdekken van fake-volgers (68%).

Meer vertrouwen in micro-influencers

Het grootste probleem binnen de influencermarketing is dus het vertrouwen. Er is iets meer vertrouwen (50%) in het nieuwe fenomeen Micro-influencers. Dit zijn de zogenoemde onbekende influencers met 50.000 of mindervolgers, denk aan foodbloggers, fitnessgoeroes of reizigers. 61% van derespondenten zegt dat de informatie van micro-influencers geloofwaardiger is omdat zij zichzelf beter met hen, en hun lifestyle, kunnen identificeren. Daarnaast geven volgers aan dat de micro-influencers erg betrokken zijn. Dit resulteert in interactie en waardering voor elkaar.

Bron en meer informatie: www.reputatiefabriek.nl/#onderzoek