Attracties zijn niet meer alleen te vinden in attractieparken. Ook instituten die een boodschap willen overbrengen ontdekken dat zij dat door middel van een attractie veel effectiever kunnen realiseren.

Attracties zijn niet meer alleen te vinden in attractieparken. Ook instituten die een boodschap willen overbrengen ontdekken dat zij dat door middel van een attractie veel effectiever kunnen realiseren.

Andersom liggen er voor de recreatiesector kansen om een attractie te voorzien van een zinvolle invulling. Daarmee creëren ze een ervaring waar men nog lang aan terugdenkt. Bij attractie-ontwikkelaar Lagotronics Projects heeft men inmiddels volop ervaring met het inzetten van attracties die in dienst staan van een boodschap.

Wat is het belangrijkste verschil bij het ontwikkelen van een attractie met een boodschap t.o.v. het aanbieden van een attractie voor een pretpark?

Mark Beumers, CEO bij Lagotronics Projects vertelt: “Bij attracties voor pretparken gaat het vaak over het bieden van een vernieuwende fun-beleving; ze zijn op zoek naar nieuwe attracties die meer bezoekers gaan trekken en bestaande bezoekers langer te laten blijven óf vaker terug te laten komen. Bij experiences met een boodschap komt er een tweede aspect bij: educatie. Bezoekers kunnen ervan leren en vaak komt er ook een stukje bewustwording bij kijken. Dat maakt, naast de fun die bezoekers ervaren, zo’n attractie bijzonder, verrassend en leerzaam.  

Verder is in beide gevallen storytelling een zeer belangrijk aspect. Echter bij een educatieve experience kun je je fantasie niet de vrije loop laten in het verhaal. Bij een attractie in een pretpark is dat anders: vaak bedenk je, op basis van de wens van de klant, al enkele showelementen of ervaringen. Daar kan een verhaallijn makkelijk op aangepast worden. Je bent hier flexibeler in. Als er een serieuze boodschap overgebracht moet worden, moet die boodschap wel kloppen. De boodschap is vaak een vast gegeven waar een experience omheen bedacht en gebouwd moet worden.” 

Stappenplan voor het integreren van een boodschap in een attractie

  • Het begint met verplaatsen in de klant: Wat is het voor een organisatie? Welke strategische visie hebben zij? Wat zijn hun doelgroepen? Wat is hun wens en doel met de nieuwe attractie/beleving? Is er een bepaald thema en/of boodschap?
  • Dan volgt verdieping in het onderwerp en research. Wat zijn de meest belangrijke onderdelen? Wat mag absoluut niet ontbreken?
  • Vervolgens is het de kunst om de vertaalslag te maken: hoe kunnen onze producten en diensten bijdragen aan dat uiteindelijke doel? Hoe brengen we die boodschap over op de uiteindelijke bezoekers? En dat gaat vaak verder dan alleen ‘technische hoogstandjes’; een nieuw, verrassend idee leidt vaak tot de beste oplossingen waar alle partijen enthousiast van worden. De klant, de bezoekers én wijzelf!
  • Daarna volgt natuurlijk de verdere specifieke uitwerking, concept design en tussentijds toetsen of het idee daadwerkelijk gaat bieden wat klant en bezoeker wenst. Is de juiste vertaalslag gemaakt naar de gewenste beleving? Biedt het de fun-factor, maar wel met een duidelijke boodschap?
  • Vanuit het concept gaan we steeds verder finetunen en vertalen naar techniek en show. Hier komt dan ook de know-how van de techniek om de hoek, om in te schatten hoe een bepaalde beleving het beste opgebouwd kan worden.
  • De uiteindelijke uitvoering gebeurt niet alleen door onze projectmanagers en technici, het blijft gedurende het hele project een samenspel met de organisatie zelf én soms ook met derde partijen.
  • Na de realisatie is het uiteraard van belang om in contact te blijven. Wordt de boodschap op een goede manier overgedragen? Bereiken we het doel? Wat zijn de ervaringen van de bezoeker?

Hoe zorg je er voor dat de attractie leuk is voor zowel jong als oud?

Beumers: “Als de attractie meerdere doelgroepen moet aanspreken, doen we dit door meerdere ‘lagen’ aan te brengen. Daarmee bedoel ik dat er belevingen worden ‘ingebouwd’ op diverse niveaus. Bijvoorbeeld gebaseerd op leeftijd, kennisniveau of interesses. Elke doelgroep zal zaken opvallen die hem of haar het meeste triggeren. Iedere persoon ziet dus wat hij of zij interessant vindt. Een voorbeeld: je kijkt naar een video scherm. Op de voorgrond zijn grote eenvoudige  en grappige elementen te zien die de aandacht van de kids zullen trekken. Op de achtergrond zijn (vaak kleinere) dubbelzinnige boodschappen voor ouders verstopt. Zo wordt het hele gezin getriggerd, maar wel op een andere manier.

Wij vinden het altijd een geweldige uitdaging om dit soort ‘lagen’ te bedenken en creëren. De kinderen zien de grote elementen in het verhaal en blijven deze aandachtig volgen. De ouders echter raken hierdoor snel verveeld en gaan ‘verder’ kijken. Ze vinden dan een nieuwe, verborgen laag die hen verrast, waardoor ze nieuwsgierig worden naar méér. Door meerdere lagen toe te passen, kan je dus in één attractie of beleving de interesse wekken van meerdere doelgroepen!

Wat uiteraard ook vaak voorkomt, is dat een attractie (en daarmee ook de boodschap) op één specifieke doelgroep is gericht (bijvoorbeeld kids). We proberen dan tóch om bijvoorbeeld de ouders mee te laten doen. Als een kind op een leuke, interactieve manier iets leert in een attractie over een specifiek onderwerp, en er verschijnt de vraag op een scherm “vraag ook maar eens aan papa of mama!” Dan is er opeens ook interactie met de ouders. Of dat ouders bijvoorbeeld fysiek iets moeten doen bij een spelelement, want hun kind helpt het spel beter te kunnen spelen (of meer punten te halen!) dan worden jong én oud betrokken.”

Hoe bewaar je de balans tussen ‘fun’ en ‘boodschap’?

Beumers: “Om überhaupt een boodschap over te brengen, moet de bezoeker enthousiast gemaakt worden. Het moet een échte belevenis zijn! Dit begint al direct bij binnenkomst. De wow-factor moet er meteen zijn. Verder zijn er natuurlijk heel veel manieren om op een leuke en verrassende manier een boodschap over te brengen. Denk b.v. aan interactieve elementen, de bezoekers deelgenoot maken van het verhaal, of zelfs het gevoel geven dat ze de hoofdrolspeler zijn in het verhaal, verrassingen inbouwen, schrikeffecten realiseren (het liefst veroorzaakt door de bezoeker zelf), uitdagen om een handeling te verrichten, terwijl men wéét dat er een gevolg komt…. Door dit soort elementen blijft een boodschap beter hangen. Uiteraard moet alles passen bij het thema of het verhaal, zodat de totale experience compleet wordt. Alle zintuigen worden geprikkeld, van begin tot het eind.”

Case 1: Risk Factory Limburg

Dit educatieve concept is overgewaaid uit Groot- Brittannië. In de Risk Factory (Venlo) leren kinderen hoe ze op een veilige manier kunnen handelen in verschillende onveilige situaties. Ze beleven de situaties op een realistische manier; dat maakt het extra leerzaam én spannend. Enkele voorbeelden van de scenario’s zijn brandgevaar, internetgebruik, verkeersveiligheid, groepsdruk, contact met hulpdiensten en het belang van hygiëne. Ze leren en ervaren (on)gezondheid en (on)veiligheid én leren hoe te handelen. Levensechte ervaringen veranderen de kijk op risico’s.

Meer informatie: www.riskfactorylimburgnoord.nl

Case 2: Wereldpaviljoen

Dit culturele en educatieve experience center in Steyl biedt scholen, gezinnen en organisaties een leerzaam kijkje in andere culturen. Het nieuwste thema  gaat over Ghana en laat bezoekers kennis maken met  het dagelijkse leven in Ghana, de cultuur, religie en vluchtelingen. Er zijn drie hoofdbelevingen:

  • De busreis is een bijzondere: in de bus zijn de ramen vervangen door monitoren waarop video content  van een echte reis door Ghana te zien is.. De beelden zijn ook daadwerkelijk in Ghana opgenomen. Dit maakt de rit zeer realistisch.
  • Het dorpsleven: bezoekers zetten een VR-bril op, die 360º beelden laat zien van een Ghanees dorp. De bezoeker loopt als het ware door het dorp, waardoor ze zich écht in Ghana zullen wanen.
  • De derde, erg aangrijpende beleving is de gevaarlijke reis van een bootvluchteling. Om dit te ervaren stappen bezoekers in een heuse vluchtelingenboot. Via Virtual Reality ziet en beleeft men wat deze mensen meemaken tijdens hun gevaarlijke tocht.

Meer informatie: www.wereldpaviljoen.nl

Welke lessen jullie zelf hebben geleerd door de samenwerking met de opdrachtgever.

Beumers: “Of je nu een beleving creëert voor grote commerciële attractieparken of voor experience centers zoals de Risk Factory en het Wereldpaviljoen, uiteindelijk gaat het altijd om storytelling. Je probeert de gast mee te nemen in een verhaal en deze even te onttrekken aan de echte wereld. Bij een educatieve beleving is dit minder gemakkelijk omdat je vaak binnen bepaalde kaders moet blijven en dus moet je creatiever zijn. Je moet de juiste balans zien te vinden tussen het educatieve karakter en plezier. In het geval van het wereldpaviljoen is de content een enorm belangrijk aspect. Zou de VR content een animatie zijn in plaats van real life beelden, dan komt de educatieve boodschap veel minder goed over. Het is dus belangrijk om hierbij telkens de balans in het achterhoofd te houden en de juiste keuzes te maken. 

Bij grote Dark Ride attracties komen andere budgetten kijken in vergelijking met bovengenoemde projecten. Ook dit betekent dat je creatiever moet zijn om desondanks een hoogwaardige innovatieve beleving te kunnen creëren binnen het gestelde budget. Dit kan soms best een uitdaging zijn, maar daar houden we juist van! Door deze innovatieve flexibiliteit kom je tot nieuwe inzichten die je weer in andere projecten kunt toepassen, waaronder Dark Rides  voor attractieparken.”

Welk advies zouden jullie meegeven aan een recreatiebedrijf dat een boodschap wil meegeven aan een attractie?

Beumers: “De boodschap hoort al in de visie en kernwaarden van de organisatie te zitten. Een losstaande attractie met een boodschap zal veel minder effectief zijn dan een heel park met één bepaald thema en boodschap. Het is niet zomaar een kwestie van ‘We gieten een soort thema-sausje over een attractie heen’.  Het begint met de achterliggende gedachte die je aan de attractie mee  wilt geven. Daarna volgt het creatieve proces  en het creëren van de beleving. Het eindresultaat is een beleving die leerzaam is en tegelijkertijd ook erg leuk. Dan heb je je doel bereikt, en komt de boodschap samen met plezier.”

Met dank aan:

Mark Beumers, Lagotronics Projects

Meer informatie: www.lagotronicsprojects.com/

Dit artikel verscheen eerder al in vakblad Recreatief Totaal