Start-up, scale-up of snel volwassen? De Belgische aanbieder van verblijfsaccommodaties Holiday Suites laat een opvallende groeispurt zien. In  vier maanden tijd opende de organisatie 4 nieuwe locaties met vakantiesuites onder andere aan de Belgische kust bij Jabbeke, Nieuwpoort en aan de Franse Opaalkust Boulonge-sur -Mère.

Start-up, scale-up of snel volwassen? De Belgische aanbieder van verblijfsaccommodaties Holiday Suites laat een opvallende groeispurt zien. In  vier maanden tijd opende de organisatie 4 nieuwe locaties met vakantiesuites onder andere aan de Belgische kust bij Jabbeke, Nieuwpoort en aan de Franse Opaalkust Boulonge-sur -Mère.

Recent is in Vence aan de Côte d’Azur een vakantiecomplex geopend. Wat is het geheim van deze formule, het eigen callcenter of de inrichting van de appartementen?

CEO van Holiday Suites is Anaӫ Huybrechts. Ze studeerde bedrijfsmanagement aan de Arteveldehogeschool in Gent, woont in Brugge en legt graag uit wat de missie en visie zijn en waar het succes mogelijkerwijs uit te verklaren valt.

Verdubbeling units

Anaӫ Huybrechts “Voordat ik general manager werd, heb ik verschillende functies bij Holiday Suites vervuld, zodat ik de organisatie van binnenuit goed ken.” Het bedrijf werd in 2011 opgericht en is in acht jaar uitgegroeid tot een belangrijke speler in de toeristische branche in België en Noord-Frankrijk. De  Belgische start-up exploiteert momenteel vakantieappartementen op 12 bestemmingen. Deze zomer is daar Vence in Zuid-Frankrijk bijgekomen. “We zijn gestart met 50 verhuurunits, nu hebben we 500 units”, legt Huybrechts lachend uit. “Eind 2019 verwachten we 841 units te hebben. Dat is bijna een verdubbeling. Zestien residenties hebben we op twaalf bestemmingen. Het heeft natuurlijk tot gevolg dat de personeelsbezetting meegroeit. Nu werken er meer dan veertig vaste medewerkers. Tijdens het seizoen wordt het team serieus uitgebreid met studenten, flexi- en tijdelijke medewerkers.  Je kunt de organisatie typeren als dynamisch, flexibel, en klantgericht. Onze gasten komen soms ook ’s avonds laat aan. Ook dan dienen we bereikbaar te zijn.” Huybrechts onderschrijft dat de typering lean & mean helemaal van toepassing is. “We zijn no-nonsense, doelgericht bezig en zoeken bijvoorbeeld zelf naar nieuwe locaties”.

Toeristische gebieden

De locaties zijn met zorg gekozen en liggen in aantrekkelijke toeristische gebieden. Zo ligt Nieuwpoort vlakbij de jachthaven en het strand. De vakantieappartementen zijn gloednieuw en kennen overal dezelfde inrichting: een moderne keuken met afwasmachine, smart-tv en wifi, twee slaapkamers waarvan er 1 is voorzien van drie boven elkaar gelegen bedden, bedoeld voor de kinderen. Anaӫ Huybrechts: “Onze oprichters, drie zoons in een familiebedrijf, zijn tot deze inrichting gekomen omdat ze zelf met hun gezinnen op skivakanties  tot de ontdekking kwamen hieraan behoefte te hebben.”  De locatie Nieuwpoort bestaat uit vier splinternieuwe appartementencomplexen die rondom een binnenplein zijn gesitueerd waar zich een speeltuin, jeux de boule- , petanique- en barbecueplek bevinden. Met het naastgelegen IBIS-hotel wordt samengewerkt. Gasten van Holiday Suites kunnen hier gebruik maken van het zwembad en de fietsverhuur.

Functionele inrichting

Volgens Huybrechts speelt de gekozen inrichting van de appartementen in op de belangrijkste doelgroep: gezinnen met twee of drie kinderen. Zij kiezen liever voor ons dan voor een hotel. “Jonge stelletjes kiezen weer eerder voor een hotel”. Kortom, de inrichting van de appartementen is bijzonder functioneel. Zo hebben de gordijnen een dusdanige kwaliteit dat zij weinig daglicht doorlaten. Ook hebben de bedden een uitstekende kwaliteit matrassen. “Comfort en een goede nachtrust zijn cruciaal voor een geslaagde vakantie”, aldus Huybrechts. “Een niet onbelangrijke doelgroep is  daarnaast de zakelijke markt (business to business). We zien meer en meer expats, buitenlandse werknemers die voor een kortere of langere periode bij ons boeken”.

Beheer content

Belgen, Nederlanders, Fransen, Duitsers en Engelsen kiezen tot nu toe voor Holiday Suites. “Ruim 40% van onze boekingen komt via Booking.com. Dat is natuurlijk prettig. Maar het betekent niet dat je zelf als organisatie geen marketingactiviteiten ontplooit. Wij sturen boekingssites als Booking.com aan. Wij moeten ervoor zorgen dat onze content up-to-date is, de teksten en foto’s kloppen en de prijzen juist zijn. Bovendien beheren we ook onze eigen website”. Holiday Suites is een jonge organisatie en sterk gericht op online marketing. “We werken veel met social influenzers zoals moeders met kinderen”.  Merksymbool of mascotte is Suity een hond. Deze keuze past bij de stelregel dat honden zijn toegestaan.

Digitalisering boeking

Handig wordt ingespeeld op de toegenomen digitalisering van het boekingsproces, via de personal computer en smartphone. De huidige reisconsumenten weten heel goed de weg op de vergelijkingssites en zoekmachines zoals Booking.com, Trivago, TripAdvisor en Bungalowspecials.nl. Anaӫ Huybrechts die sinds de oprichting zeven jaar geleden bij de aanbieder van vakantieverblijven werkt, verklaart: “De gast van vandaag wil niet meer aanschuiven bij een receptie, maar wil gemak en onmiddellijk genieten. Wij bieden die vrijheid  onder andere door ongestoord in te checken.”  Daarnaast verstuurt Holiday Suites emails met relevante informatie over de reservering, route, bereikbaarheid, verblijf en eventueel bijboeken van upgrades, zoals extra schoonmaak.

Digitale receptie

Holiday Suites werkt met een digitale receptie. Wanneer de gast bij een van de boekingssites of de eigen website geboekt heeft, ontvangt hij of zij uiterlijk twee dagen voor vertrek op de smartphone een SMS met de persoonlijke codes bedoeld voor het openen van de toegang tot het appartementencomplex en de deur van het eigen verblijf. “Ter assistentie is bovendien op alle locaties een conciërge aanwezig die gasten, wanneer zij daar behoefte aan hebben, hand en span diensten verlenen”, aldus Huybrechts. “Zij zijn vooral de begripvolle en praktische hulp voor onze gasten.” Zoals de meeste aanbieders van verblijfsaccommodaties wordt de gast via email bij thuiskomst gevraagd naar een waardering. Al met al de balans tussen high-tech en human touch, persoonlijke aandacht voor de gast in evenwicht.

Highlights

  • Eigen callcenter 7 dagen per week 8.00 uur-22.00 uur
  • Sterke focus op smartphone-gebruiker
  • Samenwerking met vergelijkings- en boekingssites
  • Nieuwbouw appartementen op toeristische locaties

Meer informatie: www.holidaysuites.be

Met dank aan (redacteur): Frits van Wolveren, freelance journalist fjvanwolveren@quicknet.nl