Het platform Eventbranche.nl verzorgde op 30 mei een brancheborrel en talkshow over evenementen. Op diverse fronten volgen ontwikkelingen elkaar snel op. Ook steeds meer recreatiebedrijven organiseren evenementen of bieden hun locatie aan. De Brancheborrel was dan ook een nuttig moment om een update te krijgen. Het platform Eventbranche.nl verzorgde op 30 mei een brancheborrel en talkshow over evenementen. Op diverse fronten volgen ontwikkelingen elkaar snel op. Ook steeds meer recreatiebedrijven organiseren evenementen of bieden hun locatie aan. De Brancheborrel was dan ook een nuttig moment om een update te krijgen.

[caption id="attachment_43381" align="alignright" width="300"]Eventbranche Talkshow bij Studio's Aalsmeer Eventbranche Talkshow bij Studio's Aalsmeer[/caption]Event als marketing- en communicatieinstrument In de recreatiesector is een evenement vaak het eindproduct; genieten staat voorop en dat is het einddoel. Veel evenementen worden ingezet door zakelijke partijen om daarmee een doelstelling te behalen; bijvoorbeeld versterken van de onderlinge banden (op een personeelsfeest) of het bieden van een ontspannen sfeer om in te netwerken. Het evenement is in die gevallen geen doel op zich, maar een middel. Goed om dat onderscheid in de gaten te houden als je als recreatief bedrijf een event wilt organiseren voor de zakelijke markt. Een 'evenement' is een vrij breed begrip, waar o.a. beurzen, congressen, feesten en festivals onder vallen. Enkele ontwikkelen uit de evenementenbranche die besproken werden: All in concepten: Klanten die een event willen (laten) organiseren geven het liefst alles uit handen geven aan één partij. Veel accommodaties nemen dan ook de rol van eventorganisator op zich. Zij voeren de regiefunctie, maar besteden vervolgens nog wel diverse onderdelen uit. (licht, geluid, catering, hostessen, ticketing, ...) Flexibiliteit: Evenementenlocaties kunnen zich onderscheiden en hun bedrijfsvoering optimaliseren met flexibiliteit. Dat heeft vooral met de bouw en inrichting te maken waar rekening wordt gehouden met koppelen van zalen en de logistiek om opstellingen makkelijk te kunnen aanpassen. Dit zorgt voor efficiency en een beter passend (schaal)aanbod. Zie ook onderstaand filmpje van het Swiss Tech Convention Centre in Lausanne: Nieuwe Techniek: De opkoomst van nieuwe techniek wordt een zegen genoemd. Er is daardoor steeds meer mogelijk. Door te werken met I-beacons, apps, en andere online mogelijkheden ontstaan steeds meer mogelijkheden om aan de persoonlijke wensen van de gasten tegemoet te komen. Op het gebied van presentatie bieden led-schermen (zie foto) en 3D projecties (NBC Blokhoeve) nieuwe kansen om het bezoek te imponeren. Nieuwe locaties: Steeds meer locaties komen in aanmerking als eventlocaties. Dat is mede te danken aan voorzieningen die makkelijk verplaatst kunnen worden. Vloggers en social media: In de markting rondom een event spelt social media een steeds belangrijker rol Zeker als het gaat om zakelijke events die ook nog een doel willen bereiken. Op dit moment zijn vooral de Vloggers (videobloggers) in opkomst. Zij zijn in staat om de sfeer van een event te communiceren naar een brede achterban. Prijs is geen issue: Neuromarketeer Martin de Munnik deelde zijn kennis over de werking van het brein: "Prijs is nooit een issue als de beleving goed is. De klant gaat voor emotie." Met dank aan: Eventbranche.nl; platform voor iedereen die te maken heeft met het organiseren van evenementen. Eerstvolgende Event Brancheborrel wordt georganiseerd op 5 september bij Omnivents in het Gelderse Valburg.