HOTREC, de koepelorganisatie van Europese horecafederaties, vestigt met een mediacampagne opnieuw de aandacht op de campagne ‘Book Direct’. Het betreft een Europese sensibiliseringscampagne die de consument moet aansporen om rechtstreeks te boeken bij de hoteluitbaters. HOTREC, de koepelorganisatie van Europese horecafederaties, vestigt met een mediacampagne opnieuw de aandacht op de campagne ‘Book Direct’. Het betreft een Europese sensibiliseringscampagne die de consument moet aansporen om rechtstreeks te boeken bij de hoteluitbaters.book direct 600x600Situatie in Vlaanderen

Horeca Vlaanderen steunt de actie: “Door rechtstreeks te boeken worden de commissies die moeten worden betaald aan de boekingssites vermeden wat in vele gevallen voor een betere deal zal zorgen”, zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. Ondertussen mag Booking.com geen pariteitsclausule meer toepassen in Duitsland. Ondernemers mogen dus een goedkopere prijs op hun eigen website afficheren. Horeca Vlaanderen vraagt deze versoepeling ook voor de Belgische markt. Booking.com, de meest gekende boekingssite, legt de hoteliers een aantal strikte voorwaarden op. Zo mag hij zijn kamers op zijn eigen website niet goedkoper aanbieden dan op Booking.com. In België is pariteitsclausule nog steeds van toepassing. Horeca Vlaanderen vraagt om deze nauwe voorwaarden te versoepelen. In Duitsland mogen hotels sinds december 2015 hun kamers aanbieden op alle kanalen tegen de prijs die zij zelf bepalen. Het juridisch beroep van Booking.com hiertegen is recent ook verworpen door het ‘Oberlandesgericht Düsseldorf’. Meer informatie: www.horecavlaanderen.be Situatie in Nederland Een zelfde geluid is te horen uit Nederland, waar Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de hoteliers vertegenwoordigd: "KHN oefent al enige tijd druk uit om de hotelmarkt in Nederland weer eerlijk te krijgen. Een vergelijkbare uitspraak in Nederland zou hoteliers ook in ons land de touwtjes terug in handen geven. De contracten met boekingssites worden door hoteliers als verstikkend ervaren. Veel hoteliers ervaren bijvoorbeeld de beste prijsgarantie aan boekingssites als mededingingsverstorend. Boekingssites zijn populair bij consumenten en daardoor is de macht van deze sites op de bedrijfsvoering van hoteliers te groot geworden." Lees meer over de standpunten op: www.khn.nl Europese campagne: Book Direct Hoteliers die deelnemen aan de ‘Book Direct’-campagne kunnen via verschillende kanalen aangeven dat de consument rechtstreeks kan boeken. Het campagnelogo kan men downloaden via www.hotrec.eu/bookdirect en er is een online shop voorzien voor promotiemateriaal zoals stickers, banners, vlaggen en flyers. Meer informatie: nieuwsbericht over Book direct campagne op Hotrec.eu En de verblijfsrecreatie? Ook in de verblijfsrecreatieve recreatiesector zien we een consolidatie van grotere (internationale) platformen ontstaan. Er zijn in de verblijfsrecreatie duidelijk nog wat meer partijen actief; en dat komt de balans in de markt ten goede. Ook Booking.com (grootste marktspeler uit de hotelsector) focust op de verblijfsrecreatie met de website www.villas.com en ook op booking.com worden vakantiehuisjes aangeboden. Daarnaast zijn er verschillende landelijke en internationale websites die een marktaandeel pakken. Op het gebied van campings zijn er opvallend weinig kritische geluiden te horen van partijen die hun marktmacht misbruiken.