Het Belgische Bobbejaanland presenteerde aan het begin van seizoen 2016 maar liefst twee innovatieve nieuwe attracties; de virtual reality achtbaan Mount Mara en de doolhof/escape room-combinatie ‘Escape from the nightmare motel’. Wat zijn de eerste ervaringen en waarom koos directeur Roland Kleve voor twee nieuwe attracties in één jaar? Het Belgische Bobbejaanland presenteerde aan het begin van seizoen 2016 maar liefst twee innovatieve nieuwe attracties; de virtual reality achtbaan Mount Mara en de doolhof/escape room-combinatie ‘Escape from the nightmare motel’. Wat zijn de eerste ervaringen en waarom koos directeur Roland Kleve voor twee nieuwe attracties in één jaar?

Zie ook onze eerdere artikel: Bobbejaanland introduceert VR coaster en Escape Room mount mara2Eerste ervaring met VR coaster Afgelopen weekend was de pers uitgenodigd om de VR coaster eens zelf uit te proberen. Pretwerk.nl stuurde en testteam uit de doelgroep (12 en 14 jaar), die van tevoren nog niet hadden gehoord van VR achtbanen. Hun verslag: "Je stapt met z'n allen in een achtbaan, maar iedereen krijgt een eigen 3D bril op. Via deze bril kon je om je heen kijken tijdens de achtbaanrit en werd je ondergedompeld in een nieuwe wereld. Het leek op een simulator, maar hier ging je ook echt vooruit, eerst omhoog en daarna volgde een snelle afdaling." mount mara"We vonden het niet eng, maar eigenlijk nog veel leuker dan een gewone achtbaan. Onderweg beleefde je namelijk een heel avontuur. Eerst ging je in rondjes omhoog naar de top van de vulkaan. Onderweg kwam je veel vallende rotsblokken tegen en als je om je heen keek zag je de vulkaan kolken. Eenmaal bij de top van de vulkaan had je een prachtig uitzicht over de omgeving. De vulkaan bleek in de jungle te staan en je had ook uitzicht op zee. Lang kon je niet van het uitzicht genieten, want toen begon al de spannende afdaling. We suisden aan de buitenland van de vulkaan naar beneden, langs ravijnen, vallende rotsblokken en jungle bewoners als apen en papegaaien." "De achtbaan kwam tot stilstand in een baai en het leek alsof je werd afgezet op een schip wat rustig aan wal ging. Iedereen vond het een gaaf avontuur en daarom zijn we 's middags nog een keer gegaan. De tweede keer hebben we nog beter om ons heen gekeken, waardoor je ook weer nieuwe indrukken opdeed. Echt knap gemaakt en een aanrader om te bezoeken!" Andere constateringen:

  • - De beelden in de VR bril zijn goed aangepast aan de positie van het karretje in de achtbaan. Zo krijgt het vorste karretje de beelden dus iets eerder in beeld dan het laatste karretje.
  • - De VR brillen houden rekening met brildragers. Je moet je eigen bril af doen, maar kunt de VR brillen instellen op de benodigde sterkte.

[caption id="attachment_42930" align="alignright" width="300"]Roland Kleve (r) bij de opening van Mount Mara Roland Kleve (r) bij de opening van Mount Mara[/caption] Overwegingen van de pretpark-directeur De voorbereidingen voor het VR-project zijn 1 jaar geleden gestart in samenwerking met techneuten van Samsung. Virtual Reality is voor de attractieparken een relatief nieuwe techniek en de VR coaster in Bobbejaanland is dan ook de eerste in zijn soort in de BeNeLux. (EuropaPark Duitsland heeft er ook al eentje). Bijzonder is ook dat er maar liefst twee attracties tegelijk worden geopend. Reden voor wat aanvullende vragen aan directeur Roland Kleve: In hoeverre kan en mag Bobbejaanland zelf beslissen over een nieuwe attractie? En wat is de rol van moederbedrijf Parques Reunidos daarin? Kleve: "Er wordt eerst gekeken naar de nood van de park/doelgroep-combinatie die we wensen te bereiken met de nieuwe investering. Daarin spelen ook de bestaande lay– out en het het bestaande aanbod op het park een rol. Het locale management van Bobbejaanland maakt vervolgens ‘een wenslijst’. Dat document wordt besproken met het moederconcern. Bobbejaanland is als park onderdeel van een wereldspeler Parques Reunios. Als grote groep leren we heel veel van elkaar binnen –en buiten Europa. We weten wat er werkt en wat er niet werkt. We kunnen op sommige vlakken profiteren van schaalvoordelen. Deze discussies vormen de basis voor veel van onze beslissingen." mount mara 3Waarom is er voor gekozen om twee nieuwe attracties in hetzelfde jaar te presenteren? Kleve: "Mount Mara, virtual reality coaster is met een investering van net geen miljoen, een nieuwe attractie waarmee we willen uitpakken. De nieuwe ervaring is geschikt voor een hele brede doelgroep. Het partnership met Samsung was een geschenk uit de hemel. Zij zochten een manier om hun GEAR VR te promoten. Wij zochten een manier om de Revolution op een kostenefficiënte manier mee in het thema van ADVENTURE VALLEY te steken; Het nieuwe themagebied dat we vorig jaar lanceerden. Het was NU of nooit. Virtual Reality is nu hot." "Nightmare Motel is voor ons heel leuk en een extra nieuwtje op de kalender. Scare mazes zijn populair; en niet alleen tijdens Halloween. We beschouwen Nightmare Motel als een show/game/evenement voor een beperkter publiek. De adviesleeftijd voor deze attractie is 11 +" Zie je de attracties met een VR bril als iets permanents? Of als een tussenvorm totdat er een betere oplossing is gevonden voor de VR bril? Kleve: "We zijn net gestart aan een nieuw avontuur met een goede partner als Samsung. We beseffen dat virtual reality NU hot is. De digitale wereld evolueert heel snel. Wellicht is er in de ‘nabije toekomst’ hier een extra ontwikkeling met de GEAR VR. Dat zullen we samen onderzoeken. De combinatie van de GEAR VR en de Mount Mara is nu in elk geval uniek. En dan zal het zeker een tijdje blijven. We sluiten zeker niet uit dat er met het huidige systeem nieuwe avonturen worden bedacht, maar eerst wordt natuurlijk bekeken hoe dit gaat lopen." Waarom hebben jullie er voor gekozen om een extra bedrag te vragen voor de escape room? Kleve: "Nightmare Motel wordt niet beschouwd als attractie maar als show. Het gebeurt wel vaker dat er in een pretpark voor dit soort activiteiten een extra bijdrage wordt gevraagd." Meer informatie: www.bobbejaanland.be