De Bollo-app, gebouwd rondom de populaire Landal-mascotte Bollo, heeft de Media Ukkie Award 2016 gewonnen, de prijs voor de beste app voor peuters en kleuters van 0 t/m 6 jaar. Met de app wil Landal haar jongste gasten ook vóór en ná het bezoek aan het park blijven betrekken bij de avonturen van hun 'vriendje' Bollo de beer. De Bollo-app, gebouwd rondom de populaire Landal-mascotte Bollo, heeft de Media Ukkie Award 2016 gewonnen, de prijs voor de beste app voor peuters en kleuters van 0 t/m 6 jaar. Met de app wil Landal haar jongste gasten ook vóór en ná het bezoek aan het park blijven betrekken bij de avonturen van hun 'vriendje' Bollo de beer. Ipad_1200-853De Bollo app In de app kunnen kinderen 3 werelden ontdekken. Ze kunnen er muziek maken, zelf of samen spelletjes spelen en er zijn ook voorleesverhaaltjes die zijn voorzien van leuke, interactieve animaties. De app is heel intuïtief en toegankelijk en daardoor ook voor hele kleine kinderen vanaf 2 jaar geschikt. Ook toont de app afleveringen van de RTL Telekids Bollo TV-serie. De Bollo-app is één van de meest gedownloade apps voor kinderen. Sinds de lancering in oktober vorig jaar is de app al ruim 55.000 keer gedownload. De app is echt ouder- en kindvriendelijk: intuïtief, geen in app aankopen of andere commerciële acties. Hij is gratis te downloaden voor Apple en Android en geschikt voor tablet en mobiel. Ontwikkeling van de app Ronald Raidt, manager marketing en sales Nederland bij Landal, is actief betrokken geweest bij het ontwikkelen van de app. Hij is aangenaam verrast met de prijs en wil wel een toelichting geven op de ontwikkeling. Bollo is al langer een geliefde mascotte op de Landal parken. Via de brievenbus in het huisje van Bollo en ook door bezoekersenquêtes kwam de wens naar voren dat de kinderen ook na hun bezoek graag in contact wilden blijven met Bollo. Om daar invulling aan te geven werd gekozen om twee mediakanalen te ontwikkelen, die elkaar onderling versterken:
  1. Een TV serie op RTL telekids met Bollo en zijn vriendjes in de hoofdrol
  2. Een app waarin kinderen actief worden betrokken bij de avonturen van Bollo; ook als ze weer thuis zijn
Naar aanleiding van een eigen test van de app, hadden we nog een paar vragen: Zijn kinderen niet vrij snel uitgespeeld met deze drie belevingswerelden? Raidt: "De spelletjes en inhoud zijn ontwikkeld samen met de kinderen. Juist jonge kinderen kunnen eindeloos hetzelfde spel spelen. Daarnaast is er ook een link met de online TV-afleveringen van Bollo. De app biedt daarmee uren kijk- en speelplezier. Op termijn komen er zeker updates en vernieuwingen." Waarom is er in de app geen link gemaakt met de offline wereld; bijvoorbeeld van een vakantiepark? Raidt: "Dat hebben we bewust gedaan. Op een Landal park zijn er voldoende momenten dat de kinderen in contact komen met Bollo en zijn vriendjes. We willen niet dat kinderen op het park een telefoon of i-pad nodig hebben om de avonturen mee te beleven. In de app ligt de focus daarmee volledig op Bollo; en niet op de omgeving. Een offline element dat wel in de app is verwerkt is de voorleesfunctie. Je kunt het geluid uitzetten en ouders kunnen dan een verhaal in de app, dankzij ondertitels, voorlezen aan hun kinderen." App-bouwer Ook de bouwer van de app, IJsfontein, geeft een toelichting op het onderscheidend vermogen van juist deze app: "Alle karakters uit de Bollo-app zijn eerst van ouderwetse klei gemaakt en vervolgens aangekleed totdat we echte fysieke poppen hadden. Van deze poppen zijn foto’s gemaakt die in de computer zijn bewerkt. Deze techniek wordt ook wel marionetten genoemd en geeft de karakters meer textuur dan alleen computer geanimeerde karakters, waardoor het minder digitaal aanvoelt. en vergeet ook zeker niet het making-off filmpje te bekijken in de app." Meer informatie: www.ijsfontein.nl Meer informatie: www.landal.nl/bollo www.mediaukkies.nl/2016/04/07/winnaar-media-ukkie-award-2016-bekend/