De nasleep van de aanslagen in Brussel is nog niet voorbij en de toeristische sector ondervindt nog altijd de gevolgen. Onderdeel van het herstelproces is een goede informatievoorziening; "Waar moet een toerist, die België bezoekt, rekening mee houden?". Toerisme Vlaanderen heeft voor toeristisch ondernemers een ondersteuningspagina ingericht. De nasleep van de aanslagen in Brussel is nog niet voorbij en de toeristische sector ondervindt nog altijd de gevolgen. Onderdeel van het herstelproces is een goede informatievoorziening; "Waar moet een toerist, die België bezoekt, rekening mee houden?". Toerisme Vlaanderen heeft voor toeristisch ondernemers een ondersteuningspagina ingericht.flowercarpet-brusselToerisme in de problemen

Vooral de toeristische sector in Brussel heeft het zwaar. Diverse congressen en evenementen zijn afgelast en toeristen blijven weg. Tijdens de paasdagen lag het bezettingspercentage van Brusselse hotels op 18%. (73% tijdens Pasen in 2015). En ook nu nog blijven de boekingen ver achter. In 2015 kende Brussel ook al een lock down, vlak na de aanslagen in Parijs. De Brussels Hotel Association vraagt nu om maatregelen om tijdelijk personeel te kunnen ontslaan en de toeristenbelasting voorlopig af te schaffen. (Zie ook artikel op nos.nl) Informatie is cruciaal voor vertrouwen Veel ondernemers worden overvallen door de gebeurtenissen. Er zijn diverse maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten; maar die zorgen ook voor de nodige drempels. Veel van de maatregelen vinden plaats buiten de invloedszone van een ondernemer, maar de gasten stellen er wel vragen over. Op de website van toerismevlaanderen wordt daarom ondersteuning geboden aan ondernemers die daarmee hun gasten van de juiste informatie kunnen voorzien. Zo is er o.a. een lijst met veelgestelde vragen opgesteld (in Nederlands en Engels) waarmee de toeristen juist worden geïnformeerd over de stand van zaken. Voor zaken rondom annuleringen wordt doorverwezen naar een artikel op de website Travel360. In veel gevallen is er namelijk geen rationele grond voor annulering, maar met de emotionele aspecten dien je natuurlijk wel rekening te houden. Meer informatie: Richtlijnen en tips voor toeristische sector door Toerisme Vlaanderen Argumenten contra annulatie op de website Trael360