Vorig jaar verbleven bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust, waarvan bijna 1,6 miljoen Duitsers (1,2 miljoen in 2013) en bijna 420.000 Belgen (340.000 in 2013). In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij bijna 1,2 miljard euro uit. De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Dit - en meer - blijkt uit het onderzoek ‘Kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing./em> Vorig jaar verbleven bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust, waarvan bijna 1,6 miljoen Duitsers (1,2 miljoen in 2013) en bijna 420.000 Belgen (340.000 in 2013). In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij bijna 1,2 miljard euro uit. De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Dit - en meer - blijkt uit het onderzoek ‘Kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing./em> beach life1Natuur beleven en relaxen Het beleven van de natuur wordt door Duitsers als belangrijkste motivatie gegeven voor een bezoek aan de Nederlandse kust. De Belgen komen met name om uit te rusten en te relaxen. Daarnaast wordt de Nederlandse kust relatief vaak geassocieerd met mooie en weidse stranden. Ook de zuivere lucht, rust en vrije natuur komen veel voor in de (spontane) associaties. Kansen Het profiel van de Nederlandse kust is weliswaar krachtig, maar het onderzoek biedt ook aanknopingspunten om verder te ontwikkelen. Groot potentieel hebben vooral restaurants met streekgerechten, het ontdekken van het achterland, historische bezienswaardigheden bezoeken en verblijven in kleinschalige accommodaties. Vooral in België zijn daarnaast ook thematische wandel– en fietsroutes interessante aanvullingen op het aanbod langs de Nederlandse kust. Strategie De kust is en blijft een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van ons land. NBTC zet zich in om, samen met partners, de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers. Buitenlandse bezoekers worden verleid om ook in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Dit past bij de strategie van NBTC om de bezoekers meer te spreiden in tijd en ruimte. De 'Kustmonitor 2015' is helaas niet online te raadplegen. Meer informatie: NBTC Beach Life Campagne