In het tweede trendboek van WijzijnZet wordt aandacht besteed aan toegankelijke vrijetijdsbesteding. Het boek is een bundel van verhalen door mensen uit de praktijk; van beleidsmakers, opleiders en onderzoekers tot ervaringsdeskundigen en sociale ondernemers in de recreatiebranche. Toegankelijkheid is immers maatwerk. In het tweede trendboek van WijzijnZet wordt aandacht besteed aan toegankelijke vrijetijdsbesteding. Het boek is een bundel van verhalen door mensen uit de praktijk; van beleidsmakers, opleiders en onderzoekers tot ervaringsdeskundigen en sociale ondernemers in de recreatiebranche. Toegankelijkheid is immers maatwerk. all inclusiveInhoudsopgave1. Vrije tijd voor iedereen
  • Samen doen begint met mee kunnen doen
  • Toegankelijk toerisme in Europa
  • Rolmodel voor een inclusieve samenleving
  • Vlaanderen zet in op toerisme voor iedereen
  • Meer bezoekers binden aan Brabant
2. Het maatschappelijk belang
  • Speeltuinbende wil samen spelen stimuleren
  • Zorggerelateerde hospitality is booming
  • Opstaan voor gelijke rechten
  • Goede bejegening is een kwestie van educatie
  • De Zonnebloem denkt in oplossingen
  • Signalen uit de Brabantse praktijk
3. Het financieel belang
  • Ook met een beperking moet Brabant te boeken zijn
  • Elke plek toegankelijk maken
  • Goede informatie draagt bij aan onbezorgd genieten
  • De Putse Hoeve laat zien dat toegankelijkheid loont
  • Reizen voor iedereen mogelijk maken
  • Signalen uit de Brabantse praktijk

[caption id="attachment_39722" align="alignright" width="300"]Spelen met de Speeltuinbende (Toegankelijke lasergame @ Hof van Eckberge) Spelen met de Speeltuinbende (Toegankelijke lasergame @ Hof van Eckberge)[/caption] 4. Conclusies In dit hoofdstuk worden enkele knelpunten gesignaleerd die de ontwikkeling van toegankelijke vrijetijdsbesteding in Nederland in de weg staan:

  • Geen centrale overheidsregie
  • Geen wettelijke kaders die de bouw van toegankelijke faciliteiten stimuleren
  • Een grote mate van versnipperde initiatieven die vaak geen navolging krijgen.
  • Ondernemers weten vaak niet wat van hen verwacht wordt op het gebied van toegankelijkheidsaanpassingen. (zie ook boekje Toegankelijkheid en zorg in Recreatie en Toerisme)
  • Geen landelijke website waarop toegankelijke locaties ontsloten worden voor de doelgroep
  • Onvoldoende bekendheid met de wensen van de doelgroep
  • Nauwe focus op toegankelijkheidsaanpassingen voor mensen met een beperking, in plaats van een bredere focus op de bredere doelgroep die profiteert van de toegankelijkheidsaanpassingen.

Het boek is zowel online als in print verkrijgbaar: Online versie van Trendboek All Inclusive Productpagina van het boek op Wijzijnzet.nl