De ING berekende dat de Tourstart in Utrecht een lokale bestedingsimpuls geeft van 34 miljoen Euro. Vooral de horeca profiteert daar van. De gemeente Utrecht rekent daarnaast op positieve effecten voor de langere termijn; o.a. een groei van 2% toeristen in 2016 en nieuwe initiatieven doordat partijen elkaar, dankzij dit evenement, hebben leren kennen. De ING berekende dat de Tourstart in Utrecht een lokale bestedingsimpuls geeft van 34 miljoen Euro. Vooral de horeca profiteert daar van. De gemeente Utrecht rekent daarnaast op positieve effecten voor de langere termijn; o.a. een groei van 2% toeristen in 2016 en nieuwe initiatieven doordat partijen elkaar, dankzij dit evenement, hebben leren kennen.

[caption id="attachment_37151" align="alignright" width="272"]Utrecht kleurt geel (De Domtoren) Utrecht kleurt geel (De Domtoren)[/caption] ‘De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen,’ aldus ING-econoom Edse Dantuma. Bezoekers brengen het meeste geld in het laatje De grootste bron van inkomsten voor de lokale economie vormen de uitgaven van bezoekers. Zowel op de dagen dat de Tour de stad aandoet, als op de dagen voorafgaand aan de start, wanneer tal van evenementen plaatsvinden. De meeste uitgaven zullen bezoekers in de lokale horeca doen, maar ook de detailhandel profiteert. Ondernemers spelen handig in op het feest door rond het evenement met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen, zoals Grand Départ-mokken en fietsbellen, vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt tourbier en vervoersbedrijven pikken ook een graantje mee. € 17,5 miljoen aan extra dagbestedingen Ongeveer 900.000 wielerfans zullen Utrecht deze week bezoeken. De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de 5 dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op € 17,5 miljoen uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50% van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zijn goed voor bijna 20% van de uitgaven. Overnachtingen, merchandise en vervoer ieder voor ongeveer 10%. Uitgaven aan overnachtingen bedragen € 2 miljoen De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. Met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt de logiescapaciteit echter fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. De uitgaven aan overnachtingen komen uit op € 2 miljoen. Totale bestedingsimpuls Grand Départ: € 33,7 miljoen Per saldo komen de extra bestedingen van bezoekers, media, ploegen en tourorganisatie (ASO) op € 22,3 miljoen uit. Met daar bovenop de extra bestedingen vanuit de overheid en de ASO-fee daarvan afgetrokken komt de totaal verwachte bestedingsimpuls van de Grand Départ aan Utrecht op € 33,7 miljoen uit. Bron: ING economisch Bureau Lange termijn effecten De gemeente Utrecht laat weten dat er ook op de langere termijn positieve effecten te verwachten zijn van deze Tourstart: "Door de lange aanloop van het ‘100 dagen’ programma, waarin door heel Utrecht bijna dagelijks evenementen werden georganiseerd zijn er veel unieke samenwerking ontstaan tussen allerlei bedrijven, organisaties en instellingen in Utrecht. Deze samenwerkingen zullen niet stoppen na het weekend van de Grand Départ. Dit is een lange termijn gevolg dat Utrecht nog veel zal opleveren. Daarnaast is er over de groei in toerisme een schatting gemaakt en is de prognose een groei van 2%. Ook zal de Grand Départ Utrecht voor de lange termijn op de kaart zetten als (evenementen) stad." [gallery link='file' ids="37152,37153,37154"] Dat de Tourstart leeft is overal in de stad te zien. Winkels hebben hun etalage aangepast en spelen met speciale Tourproducten in op de hype.  Door de hele stad wapperen vlaggen van de tour. Inmiddels zijn de opbouwwerkzaamheden voor het evenement van start gegaan en de eerste indruk is dat de Domstedelingen volop begrip opbrengen voor de tijdelijke 'overlast'. Onderstaand filmpje over Utrechtse levensvorm 'Cyclo Sapiens' past ook bij de 'bijzondere revenuen' die de Tourstart oplevert: Meer informatie: www.tourdefranceutrecht.com