Negen gemeenten in de Gelderse Vallei starten, in samenwerking met de provincie Gelderland, het project Fris Valley; bedoeld om het alcoholgebruik bij jongeren onder de 18 tegen te gaan op vakantieparken. Ondernemer Karel van Dijk, van Allurepark De Lucht heeft begrip voor de campagne, maar hoopt wel dat deze zich toespitst op bewustwording van de jongeren en niet in verscherpte controles van ondernemers. Negen gemeenten in de Gelderse Vallei starten, in samenwerking met de provincie Gelderland, het project Fris Valley; bedoeld om het alcoholgebruik bij jongeren onder de 18 tegen te gaan op vakantieparken. Ondernemer Karel van Dijk, van Allurepark De Lucht heeft begrip voor de campagne, maar hoopt wel dat deze zich toespitst op bewustwording van de jongeren en niet in verscherpte controles van ondernemers.

[caption id="attachment_37014" align="alignright" width="267"]biertje mag ik je ID even zien?[/caption] Controles onderdeel van de aanpak Toch zullen extra controles wel deel uitmaken van de campagne. Tijdens de themaperiode controleert FrisValley extra op de verkoop van alcohol aan minderjarige jongeren. Op plaatsen waar alcohol wordt verkocht wordt steeds vaker een leeftijdscontrole uitgevoerd en geldt de regel: 'NIX zonder ID'. Door de leeftijdsgrens van 18 jaar na te leven, dragen campings en vakantieparken in een belangrijke mate bij aan het terugdringen van het alcoholgebruik bij jongeren, ook op vakantie. Bewustwording; ook bij de ouders Van Dijk vind het goed dat er aandacht is voor alcoholgebruik door jongeren: "We willen zelf ook graag voorkomen dat jongeren alcohol misbruiken. De controle op leeftijd is daarvoor een goed instrument. Daar is ook ons barpersoneel op geïnstrueerd. Wij hebben vooral veel vaste gasten en weten daardoor wie er in aanmerking komt voor een biertje. Bij feesten werken we met legitimatie vooraf en een polsbandje. Het wordt lastiger op de camping zelf. Zeker als de ouders het alcoholgebruik toelaten. Daarom is bewustwording ook zo belangrijk; niet alleen bij de jongeren, maar ook bij de ouders. Overigens is het probleem in de omgeving van Renswoude wel wat groter. Bijvoorbeeld bij lokale jongeren die zich indrinken in zogenaamde zuipketen, voordat ze op pad gaan." Positieve stimulans Om receptie-, kantine- en barmedewerkers te herinneren aan het belang van het controleren van het identiteitsbewijs bij het verkopen van alcohol, organiseert FrisValley deze zomer een speciale campagne. Medewerkers kunnen via het vakantiepark of de camping waar zij werken een gratis ID-kraskaart ontvangen. Op iedere ID-kraskaart staat een (afgedekte) geboortedatum die op de website van FrisValley kan worden gecontroleerd. Wanneer iemand een ID-kraskaart met één van de drie winnende geboortedata invult, ontvangt hij of zij de hoofdprijs: een prachtige Samsung tablet! Vakantieparken en campings kunnen zich tot en met 1 juli 2015 eenvoudig opgeven via een e-mail aan info@frisvalley.nl (onder vermelding van naam- en adresgegevens en het aantal receptie-, kantine- en barmedewerkers). FrisValley zorgt ervoor dat het juiste aantal ID-kraskaarten wordt toegestuurd. Meer informatie: www.frisvalley.nl