Trade Marketing Services is een nieuw initiatief waarin NBTC en toeristische partijen samen de internationale Travel Trade bewerken. Door investeringen en krachten te bundelen kunnen de deelnemers efficiënter campagne voeren en reisprofessionals een interessanter aanbod doen. Drie partners – Keukenhof, de Efteling en Escher in het Paleis - vertellen over hun verwachtingen van dit nieuwe samenwerkingsverband.

Trade Marketing Services is een nieuw initiatief waarin NBTC en toeristische partijen samen de internationale Travel Trade bewerken. Door investeringen en krachten te bundelen kunnen de deelnemers efficiënter campagne voeren en reisprofessionals een interessanter aanbod doen. Drie partners – Keukenhof, de Efteling en Escher in het Paleis - vertellen over hun verwachtingen van dit nieuwe samenwerkingsverband.

Het Trade Marketing initiatief ging op 1 januari jongstleden van start en biedt vier niveaus van partnerschap. Van een vermelding op de website en in de nieuwsbrief tot intensieve samenwerking en deelname aan vakbeurzen en handelsmissies tegen speciale tarieven. De website is inmiddels online en geeft professionals in de toeristische branche een duidelijk overzicht van wat Holland te bieden heeft.

Nederland als regio verkopen “Wij zijn maar een klein landje op de grote wereldkaart en juist dan is samenwerking belangrijk”, zegt Marcel Westerdiep van Escher in het Paleis, een van de partners binnen Trade Marketing Services. “We kunnen allemaal op ons eigen houtje promoten, maar Nederland als regio verkopen is slimmer. Als je dat via één website doet, maak je het inkopers gemakkelijk. Uiteraard houdt de samenwerking meer in dan een gezamenlijke website.”

‘De markt is groot genoeg om samen op te trekken’ Ook Kris van Meel van de Efteling is positief over de samenwerking. “Ik ben ervan overtuigd dat we beter en efficiënter campagne kunnen voeren als we dit samen doen. Ik zie alle partijen binnen het platform dan ook echt als partners en niet als concurrenten. De markt is groot genoeg om samen op te trekken. Tot nu toe werden er vanuit de sector ook campagnes over de grens gevoerd, maar was het een versnipperd en onsamenhangend geheel. Terwijl we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen. Ons doel is dat potentiële bezoekers voor Nederland kiezen in plaats van voor Spanje, Italië, of een weekend Parijs of Berlijn. Ons product is niet te vergelijken, maar door samen krachtig naar buiten te treden kunnen we laten zien dat Holland en de Efteling zeer de moeite waard zijn. Het huidige enthousiasme dat ik bij de deelnemers proef, moeten we vast zien te houden. Om dat te bewerkstelligen is het van belang dat NBTC en de partners continu in gesprek blijven zodat de activiteiten echt aansluiten op waar de branche behoefte aan heeft.”

‘Zien doet verkopen’ Half februari overlegden de deelnemende partijen over mogelijke trade-activiteiten in 2015/2016. Denk aan deelname aan vakbeurzen, het organiseren van salesmissies, workshops en FAM-trips waarbij buitenlandse touroperators de gelegenheid krijgen om kennis te maken met Holland. “Deze activiteiten zullen zeker leiden tot meer interesse vanuit trade-partners”, zegt Wim van Meerveld van Keukenhof. “Binnenkort komen er toonaangevende touroperators uit de UK naar Nederland voor een FAM-trip. Een mooie kans om te laten zien dat Keukenhof zich blijft ontwikkelen met nieuwe trendtuinen, shows en evenementen. Zien doet verkopen! Wij hebben zelf uiteraard ook al intensief contact met touroperators. Zij moeten tenslotte elk jaar Keukenhof in hun programma opnemen. Toch is het is goed dat NBTC weer trade-activiteiten oppakt. Met een collectieve benadering kunnen wij Holland en Keukenhof beter in de markt zetten. Zeker in een snel veranderende markt waarin internet en andere distributiekanalen een steeds grotere rol spelen, is het goed om Holland samen op de ‘kaart’ te houden.”

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl