Souvenirs zijn getuigenissen: ze herinneren je aan ervaringen en emoties die zijn opgedaan tijdens een vakantie. Ze vormen de beste manier van reclame, mond-tot-mond reclame. Souvenirs krijgen de aandacht van vrienden en familie en reizen zo de hele wereld over als ambassadeurs. Maar, is het realistisch om een ​​land te promoten door middel van souvenirs? Souvenirs zijn getuigenissen: ze herinneren je aan ervaringen en emoties die zijn opgedaan tijdens een vakantie. Ze vormen de beste manier van reclame, mond-tot-mond reclame. Souvenirs krijgen de aandacht van vrienden en familie en reizen zo de hele wereld over als ambassadeurs. Maar, is het realistisch om een ​​land te promoten door middel van souvenirs?lb Brugge (1)

Als we kijken naar de souvenirs die op dit moment worden verkocht in Nederland, zou ik een vraag willen stellen aan de lezers en aan mijzelf: ben ik de enige die zich hierover verbaasd? Bij de meerderheid van de huidige souvenirs ontbreekt het aan Nederlandse identiteit, authenticiteit en vooral een merk. De huidige collectie souvenirs vertellen geen verhaal over Nederland. Dit land heeft mij verleid door een uniek streven naar creativiteit, een open mind-set, architectuur, design, en ‘last but not least’ het verlangen om voortdurend te innoveren. Maar, in het jaar dat ik hier woon heb ik geen enkel spoor van deze bijzondere Nederlandse "ziel" in de bestaande souvenirs gevonden. SONY DSCSouvenir als ambassadeur In de souvenirsector zijn een aantal uitstekende segmenten/niches vertegenwoordigd door bijvoorbeeld het originele Delfts Blauwe aardewerk, de officiële 'custom made' merchandise van het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum en door de enorme verscheidenheid van tulpenbollen en de typische kazen. Maar, gelet op het aanbod van de souvenirs is de basis tegelijkertijd zowel overbevolkt als leeg: de winkels worden overspoeld door windmolens, grachtenpanden, uitgeklede meisjes en cannabis bladeren. Er is echter een gebrek aan merk ontwikkeling, marketing en promotie. Elk product staat geïsoleerd op een plank zonder te worden opgenomen onder een grotere paraplu. Ik stel mij liever een assortiment voor dat is geïnspireerd op Nederlandse iconen, met een moderne stijl, een herkenbaar merk en met aantrekkelijke grafische vormgeving. Producten die de geschiedenis spiegelen, de cultuur, de iconische landschappen, de tradities van het land. Het gaat om het imago van het land. lb Brugge (2)Souventainment De promotie van het merk en de marketing activiteiten moeten de kern en de ruggengraat van het project zijn. Toeristen zijn gek op aansprekende inhoud en vermaak: Wij noemen het souventainment. Maar wat vinden de toeristen op de Dam in Amsterdam? Straatartiesten geschminkt als buitenaardse monsters ... typisch Nederlands? Heeft iemand ooit onderzoek gedaan naar de markt? Is er iemand die het probeert te stimuleren? Ik bedoel enquêtes, promotie, lancering, POS materialen of verkoop-ondersteuning. Worden de marketing basics toegepast? Zijn de bestaande souvenirs een goede ambassadeur van Nederland? Zijn ze onderscheidend? Zijn zij de beste ambassadeurs? "Nee. Maar ze verkopen ". lb Picture Generic Amsterdam 2Dat is waar. Maar zou een project met een marketing strategie, naast een betere ambassadeur te zijn, niet ook nog veel meer producten kunnen verkopen? Met dank aan: Luca Liboa, The Merchandise Lab Luca is specialist in retailconcepten in de recreatiesector. Hij werkt nu voor Key Merchanidise, waar hij helpt bij het bedenken en uitvoeren van een compleet plan voor een passend retailplan rondom een recreatiebedrijf. Hiervoor was hij o.a. werkzaam voor diverse attractie- en themaparken in Zuid-Europa.