Drijvende speelvoorzieningen worden al heel lang door zwembaden ingezet om beleving toe te voegen. De afgelopen jaren is de omvang van drijvende attracties steeds groter geworden; ze zijn inmiddels uitgegroeid tot complete waterparken. Dat vraagt om een nieuwe benadering; want met deze ontwikkeling kan een recreatiebedrijf zich echt onderscheiden en er een nieuw verdienmodel aan koppelen. Drijvende speelvoorzieningen worden al heel lang door zwembaden ingezet om beleving toe te voegen. De afgelopen jaren is de omvang van drijvende attracties steeds groter geworden; ze zijn inmiddels uitgegroeid tot complete waterparken. Dat vraagt om een nieuwe benadering; want met deze ontwikkeling kan een recreatiebedrijf zich echt onderscheiden en er een nieuw verdienmodel aan koppelen.

[caption id="attachment_26942" align="alignright" width="270"]waterpark drijvend Aquapark van Watergames and More[/caption] Drijvend Aquapark Door de losse waterattracties aan elkaar te koppelen ontstaat een veelzijdig waterpark met verschillende uitdagingen. Het voordeel van de opblaasbare attracties is dat ze relatief makkelijk kunnen worden geplaatst en weer verwijderd aan het eind van het seizoen. Zelfs vlak voor het seizoen ligt er in een handomdraai een (opblaasbaar) Aquapark op het water, tegen zeer redelijk budget. Exploitatie Een groter Aquapark kan ook prima commercieel worden geëxploiteerd. Ervaring leert dat een bescheiden toegangsprijs van een paar euro per uur tot grote omzet leidt. Zeker met een horecapunt in de buurt, kan een aantrekkelijke return on investment worden behaald, waarbij het Nederlandse klimaat geen beperkende factor blijkt. Met behulp van een uitgekiend verdienmodel wordt aangetoond dat een Aquapark geen investering hoeft te zijn, maar juist een omzetkans! [caption id="attachment_26943" align="alignright" width="270"]Aquapark Hellevoetsluis Aquapark Splash Hellevoetsluis[/caption] Succes in Hellvoetsluis Een mooi voorbeeld in Nederland is Aquapark Splash in Hellevoetsluis. Zij zijn in 2013 gestart met de commerciële exploitatie van het eerste Aquapark in de Benelux, en vragen een toegangsprijs van € 4,- per uur. Komend seizoen wordt het park zelfs verder uitgebouwd. Initiatiefnemer Erik Hazelzet is aangenaam verrast over het grote succes: "We hebben 23.000 betalende bezoekers ontvangen in 11 weken tijd. Toen we begonnen hadden we 3 man personeel; aan het eind van het seizoen waren dat er 18. De mooie zomer van 2013 speelde ons natuurlijk wel in de kaart. Ook op het strand was het, mede door onze attractie, veel drukker dan normaal." Enkele tips vanuit Hellevoetsluis:

  • - Samenwerken is belangrijk. Aquapark Splash heeft geen eigen horeca. Die zijn wel massaal sponsor van het park. Sponsoring is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel. Een aktie met 125 locale winkels was ook een groot succes.
  • - Verkijk je niet op de regelgeving rondom de realisatie. Hazelzet: "Wij hadden te maken met 8 verschillende instanties m.b.t. vergunningen. Vooral de onderlinge afstemming van de verschillende overheden was een drama. Ik heb wel drie bijna keer de handdoek in de ring gegooid. Dat is gelukkig niet gebeurd."
  • - Het park is veel meer dan je op de foto ziet; zo is er een hele onderwaterfundering neergelegd om de oplaasattracties te verankeren. Alleen al die investering kostte € 35.000.
  • - Er is ongeveer een week nodig om het park op te bouwen. Door de verankering kan het park ook stormen doorstaan; en hoeft dus niet te worden afgebroken bij slecht weer. (wel aan het eind van het seizoen)
  • - Met gekleurde bandjes wordt het uur speeltijd geregistreerd. Kinderen krijgen op koude dagen en wetsuit en op warme dagen een T-shirt (tegen verbranding).
  • - Er wordt uitgegaan van 3 maanden buitenexploitatie. Dat zijn 90 dagen; waarvan 67 dagen als geschikte speeldagen worden gerekend.

Meer informatie (Hazelzet is ook graag bereid om andere ondernemers op weg te helpen.): www.aquaparksplash.nl/het-park Leverancier in Nederland Een grote leverancier van Aquaparken in Nederland is Watergames and More. Zij volgen de trend van Aquaparken op de voet en hebben sinds de introductie hun serviceniveau uitgebreid, met gratis en gedetailleerd advies over: verankering, gebruik, vereiste waterdiepte, en wet- en regelgeving. Daarnaast bieden zij nu ook turnkey levering. Tegen een vergoeding wordt een Aquaglide Aquapark compleet gebruiksklaar opgeleverd. In de kwaliteit aftersales en garantievoorwaarden zijn ook stappen gezet. Hierdoor wordt er nu bijvoorbeeld twee jaar fabrieksgarantie gegeven op alle features! Meer informatie: www.watergamesandmore.com/aquaglide/inflatables