In dit blog analyseren we hoe de recreatiebranche in de Herfstvakantie heeft gepresteerd, ook ten opzichte van vorig jaar. Vanwege het Coronavirus en de daaruit voortvloeiende annuleringen, verplaatsingen en inzet van vouchers wordt het steeds lastiger een reële vergelijking te maken.

Gelukkig blijven cijfers nou eenmaal cijfers en kunnen we die, met de nodige onderbouwing, goed naast elkaar zetten.

Herfstvakantie 2020: minder reserveringen en omzet

Aan het begin van de Coronacrisis leek het er op dat de Herfstvakantie van 2020 positieve cijfers zou laten zien, mede ingegeven door omgeboekte vakanties vanuit het voorjaar en gasten die vroeger boekten dan de vorige jaren. Met de aanhoudende crisis en de bijbehorende maatregelen slonk de voorsprong naarmate de Herfstvakantie dichter bij kwam, totdat Duitsland op vrijdagavond 2 oktober voor 10 provincies het reisadvies aanscherpte. Duitse gasten mochten nog wel afreizen naar Nederland, maar bij thuiskomst moesten zij echter in quarantaine. Het gevolg van deze aangescherpte maatregelen was dat het gros van de Duitse gasten binnen 24 uur na het verkondingen van de maatregelen weer thuis zat en de Duitse gasten die nog een verblijf in het vooruitzicht hadden, deze direct annuleerden. Hoewel de Nederlandse gast kon profiteren van de lege plekken in eigen land, heeft dit geleid tot een Herfstvakantie die dit jaar slechter presteert ten opzicht van vorig jaar.

Hoewel het gezien de huidige crisis in deze Herfstvakantie niet echt appels met appels vergelijken is, liegen de cijfers er niet om. Vergeleken met de Herfstvakantie van 2019 zijn er gemiddeld 17,5% minder reserveringen gemaakt, waardoor er 8% minder omzet uit verblijven genoteerd staat. Hier zijn de omzetcijfers van faciliteiten op parken zoals horeca niet meegenomen.

 
Verhuuraccommodaties zorgen voor beperkte schade

De schade wordt deze Herfstvakantie beperkt door de verhuuraccommodaties: deze hebben ten opzichte van vorig jaar 3,2% meer reserveringen genoteerd staan, echter gaat het toenemende aantal reserveringen gepaard met 3,9% minder omzet.

De gemiddelde lagere prijs lijkt verband te hebben met de annuleringen van onze ooster- en zuiderburen voor deze periode, die veel gaten in de bezetting veroorzaakten. Veel accommodaties zijn last-minute in oktober verhuurd aan gasten. Van alle reserveringen voor de herfstvakantie van 2020 kwam 30% in oktober binnen en 27% in september.


Matige prestatie kampeerplaatsen

De kampeerplaatsen hebben deze herfstvakantie beduidend minder gepresteerd ten opzichte van de herfstvakantie van 2019. Naast de vele annuleringen, speelde het matige weer hier ook een rol in. Er zijn 46,9% minder reserveringen gemaakt, wat resulteert in 32,0% minder omzet.

De kampeerplekken zijn dit jaar ook relatief laat over de toonbank gegaan: van alle reserveringen voor de Herfstvakantie werden er in de maand oktober 54% geboekt en in september 21%.

 
Grote impact Coronacrisis op cijfers

Al met al zien we de gevolgen van de Coronacrisis goed terug in de cijfers. Zoals eerder aangegeven zal de schade voor de recreatieondernemers nog groter zijn, daar waar minder gasten ook betekent dat er minder aan de faciliteiten wordt uitgegeven.

Ondanks de geldende maatregelen doen de recreatieondernemers er alles aan om de gasten van een fijn en prettig verblijf te voorzien en zijn de geluiden van de gasten over het algemeen erg positief. Dit zien wij ook terug bij de relaties die werken met de Enquête Integratie, waarbij de Herfstvakantie van 2020 over het algemeen met een dikke voldoende wordt beoordeeld.

In het volgende blog kijken we terug op heel 2020 en kijken we stiekem vooruit naar 2021.
 


Met dank aan (auteur)

Rob Stevens is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van vele miljoenen aan omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  •     Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  •     Meer rendement uit je accommodaties halen
  •     Hogere bezettingsgraad realiseren
  •     Meer omzet genereren