Door de gevolgen van de coronacrisis loopt de toeristische sector in Nederland in juli en augustus naar verwachting ruim 4 miljard euro aan bestedingen mis. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau.

Door de gevolgen van de coronacrisis loopt de toeristische sector in Nederland in juli en augustus naar verwachting ruim 4 miljard euro aan bestedingen mis. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau.

Meer dan de helft van het verlies komt doordat veel buitenlandse toeristen wegblijven, ondanks dat de Europese grenzen geleidelijk weer open gaan. Tegelijkertijd vindt er in de uitgaven van Nederlandse vakantiegangers een flinke verschuiving plaats. Veel mensen zien af van een buitenlandse vakantie en hierdoor dalen onder andere de bestedingen bij Nederlandse vliegmaatschappijen en touroperators. Hier staat tegenover dat de groep binnenlandse vakantiegangers en thuisblijvers groeit en dat zij deze zomer naar schatting 1,3 miljard euro extra uitgeven in eigen land.

Potentieel verlies van ruim 4 miljard euro aan toeristische bestedingen in de zomermaanden

Het coronavirus heeft een grote impact op het toerisme. De economische neergang in binnen- en buitenland, reisbeperkingen en de anderhalvemetersamenleving zorgen voor een forse daling van het aantal toeristen en van de bestedingen in de Nederlandse toerismesector. Tijdens de zomermaanden juli en augustus kunnen de toeristische bestedingen in Nederland daardoor ruim 4 miljard euro lager uitvallen dan gebruikelijk. Dit verlies komt bovenop de sterke daling van de bestedingen die de afgelopen maanden al heeft plaats gevonden.

“Bij de berekening van de 4 miljard euro zijn we er van uitgegaan dat reizen binnen Europa deze zomer weer kan en dat het vliegverkeer langzaamaan op gang komt. Het verlies valt hoger uit indien Europese grenzen onverhoopt toch gesloten blijven”, aldus Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure.

Vooral de afname van het aantal buitenlandse reizigers laat zich voelen

Aan de verwachte afname van de toeristische bestedingen tijdens de zomer ligt een drietal oorzaken ten grondslag. De daling van het aantal buitenlandse reizigers legt daarbij het meeste gewicht in de schaal.

  1. Ten eerste dalen de uitgaven van Nederlandse toeristen die deze zomer oorspronkelijk van plan waren op vakantie te gaan maar daar nu van afzien. Normaliter zouden zij voor een buitenlandse vakantie bijvoorbeeld geld uitgeven bij Nederlandse aanbieders van vliegtickets of pakketreizen en voor een binnenlandse vakantie aan accommodatie en uitstapjes.
  2. Ten tweede zullen veel buitenlandse toeristen deze zomer niet naar Nederland (kunnen) komen ondanks dat de grenzen weer geleidelijk opengaan. Dit komt onder andere doordat het aantal vluchten nog zeer beperkt is.
  3. Ten derde raakt de sterke daling van het internationale reisverkeer Nederlandse bedrijven zoals KLM en Booking.com doordat zij ook diensten verlenen aan reizigers die naar andere bestemmingen dan Nederland reizen.

“In vergelijking met een buitenlandse toerist geeft een Nederlandse vakantieganger in eigen land gemiddeld genomen een stuk minder uit, vooral aan reis en verblijf. Dat betekent dat er voor elke buitenlandse toerist die wegblijft meerdere Nederlandse toeristen nodig zijn om tot dezelfde bestedingen te komen”, stelt Thijs Geijer.

Meer binnenlands toerisme kan voor 700 miljoen aan extra toeristische bestedingen zorgen

Tegenover de afname van uitgaven aan buitenlandse vakanties staat een toename van bestedingen aan binnenlandse vakanties in de zomer. Nederland is voor ruim de helft (56%) van de mensen met buitenlandse vakantieplannen een alternatief blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Dit leidt er toe dat naar schatting ruim 1 miljoen Nederlanders hun buitenlandse vakantie omzetten in een vakantie in eigen land. De uitgaven van die groep aan zaken als accommodatie en toeristische activiteiten kunnen voor een impuls van 400 miljoen euro aan bestedingen zorgen. Verder zullen Nederlanders die normaliter wel op vakantie gaan maar deze zomer niet een deel van hun oorspronkelijke vakantiebudget op vrije dagen uitgeven aan uitstapjes. Dat resulteert naar schatting in 300 miljoen euro aan extra toeristische bestedingen.

Thijs Geijer, “Meer Nederlanders blijven deze zomer in eigen land. Dit biedt tegenwicht maar uit onze berekening blijkt dat het onvoldoende is om het totale verlies aan toeristische bestedingen goed te maken”.

Geld voor vakantie gaat dit jaar ook naar andere dingen

Nederlanders die van hun vakantie afzien en thuisblijven zullen een deel van hun oorspronkelijke vakantiebudget ook aan niet-toeristische doeleinden besteden. Hierbij valt te denken aan dagelijkse basisbehoeften zoals boodschappen of een bezoekje aan de kapper. Naar schatting gaat het om een bedrag van bijna 600 miljoen euro. Tegelijkertijd zullen mensen buffers op willen opbouwen en wat meer sparen als hun situatie dat toelaat. Geld dat anders deze zomer zou zijn besteed komt in dat geval op de korte termijn niet ten goede aan de economie. Wel kan het op de langere termijn voor extra vraag naar goederen en diensten zorgen op het moment dat het vertrouwen onder consumenten weer terugkeert.

bron en meer informatie: ING sector leisure