Podcast: Hoe kijkt touroperator Hugo van Drie naar de vakantiemarkt?

In de nieuwste podcast van Richard Otten wordt reisorganisator Hugo van Drie geïnterviewd. Hij organiseert voor de Nederlandse tak van Nordic reizen naar Scandinavië. Zijn inzichten over trends en marketing zijn ook relevant voor Nederlandse recreatiebedrijven.

Hugo heeft jarenlang gewerkt voor de Sunweb groep en kwam daar vooral in aanraking met massatoerisme. Hij staat sinds dit jaar aan het roer van de Nederlandse tak van de Nordic Groep en richt zich vooral op maatwerk reizen. Van Drie: “Mijn nieuwe uitdaging sluit goed aan bij de opkomst van kleinschalig persoonlijk toerisme.”

Touroperators moeten zich onderscheiden, want de consument kan steeds meer informatie online vinden. Van Drie: “Productkennis is onze kernwaarde. Het heeft dan ook een hoge prioriteit om onze verkopers-adviseurs regelmatig op studiereis te sturen om het product te leren kennen. Alleen op deze manier kun je maatwerk als meerwaarde bieden. Een van onze grootste uitdagingen op dit moment is om personeel snel genoeg opgeleid te krijgen.”

Van Drie spreek overigens niet over verkopers, maar heeft een begrip geleend van de Belgische moedermaatschappij: Traveldesigners. Dat zijn mensen die een reisavontuur ontwerpen naar de wensen van de klant.

Trends in de internationale vakantiewereld waar Nordic op inspeelt: natuurbestemming, belevenisreizen, kleinschalig toerisme Van Drie: “Ook TUI en Sunweb proberen die markt in te vullen met kleinschalige concepten.”

“Een persoon kan in verschillende situaties een verschillende doelgroep zijn.” Legt van Drie uit:  “Valkuil voor de marketeer is dat ze mensen in een hokje proberen te stoppen. Ik kies soms voor een all-inclusive bestemming (met het gezin), soms ben ik wintersporter en soms kies ik voor een bijzondere reis.”

Nog een tip voor marketeers die zich richten op een jongere doelgroep: “Waar de vakantieganger in het verleden kon pronken met het mooie bruine kleurtje van een strandvakantie, zien we daarin een verandering. De jongere generatie ontleend steeds vaker haar status aan het verhaal dat ze mee naar huis nemen – en het avontuur dat ze beleefd hebben.”

Beluister hier onder de hele podcast:

Meer informatie:

www.nordic.nl

www.blogs4travel.nl (website van Richard Otten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *