Glamping trends van 2024

De wereld van campings en glamping blijft zich ontwikkelen, met nieuwe trends die in 2024 zullen doorbreken. Glamping-expert Richard Otten kijkt alvast vooruit op de trends van het komende jaar. Hij deelt de meest opvallende trends die inzicht geven in hoe mensen hun vrije tijd in de natuur willen doorbrengen.

Foto door Urban Gardens

City glamping

Huttopia heeft al een tijd geleden ingespeeld op deze trend met hun label ‘citycamp’, maar ook andere spelers zien de voordelen van een camping vlakbij de stad, waarbij je in de buitenlucht verblijft, maar op een goede afstand en met een goede verbinding zo in de binnenstad bent. Uiteraard verblijf je dan wel in een luxe safaritent tijdens je verblijf. Urban Gardens in Gent is hier een heel mooi voorbeeld van, als je een citytrip doet naar deze mooie Belgische stad. In 2024 zullen we vaker citytrips in de buitenlucht gaan doen.

Foto van Villatent

Safaritent zijn definitief mainstream en betaalbaar

Glamping, 15 jaar geleden toch een term voor een vorm van luxe kamperen, wordt nu toegankelijker en betaalbaarder. Dit komt ook door de schaalgrootte die in de branche wordt toegepast. Veel campings in binnen- en buitenland vullen hun pitches zelf of via een touroperator, met luxe accommodaties en tenten, die te boeken zijn tegen een redelijke prijs. De accommodatie is vaak een safaritent, met of zonder sanitair, speciaal voor kinderen of juist een luxere versie. De safaritent als accommodatie op zichzelf is niet meer bijzonder en kan je zien als de de bungalowtent van deze tijd. Daarbij helpt het dat het aanbod nog steeds groeiend is en de consument dus wat te kiezen heeft, zeker als hij last minute nog wil boeken. Niche touroperators in dit veld, zoals Villatent, Greencamp, Tendi, maar ook Budget-Gamping.nl spelen hier goed in en in elk prijssegment is er wel aanbod. Let op! De mooiste plekken en locaties, daarvoor zal je toch echt wel moeten vroegboeken, wat ook vaak een voordeel oplevert.

Foto van Doets Reizen

We gaan op glamping vakantie buiten Europa

Een interessante trend is dat we zien dat steeds meer Nederlanders ervoor kiezen om tijdens hun vakantie in bijvoorbeeld Amerika, Zuidoost Azië of Afrika te verblijven in een lodge of safaritent en niet naar hotels te gaan. Het aanbod van glamping bestemmingen op deze continenten is dan ook erg aan het groeien en vooral in het hoogsegment is er veel te kiezen. Op deze manier kan je ook buiten Europa genieten van de natuur, maar toch ook genieten van de luxe. Via touroperators als Doets reizen en Tioga tours zie je dat glamping accommodaties ook standaard zijn opgenomen in hun rondreizen en je dus een heuse glamping rondreis door Amerika kan gaan maken.

Foto van Hans van Leeuwen

Analoge avonturen

Hoewel de gasten soms een digitale detox willen, is bereikbaar blijven nog steeds een cruciale factor. Overweeg als locatie daarom om bijvoorbeeld de Wi-Fi alleen in bepaalde gebieden aan te bieden (bijvoorbeeld in het restaurant). Daarnaast zien we een stijgende vraag naar ‘remote’ locaties. Dit is in Nederland ook niet zo gek, waar het inmiddels overal druk is. Deze trend benadrukt de wens om volledig los te koppelen van technologie en op te gaan in de natuur. Dit hoeft niet altijd ver weg te zijn, maar dit kan ook door bijvoorbeeld te kiezen voor Duinoord op Ameland. Daar hebben Huub Stikkelbroeck en zijn team vooral de natuurlijke inbedding in het landschap omarmd met het centrumgebouw op een prominente plek met een natuurlijke uitstraling.

Foto van Vacanze col Cuore

Car-less Kamperen in Opkomst

In 2024 zullen we een toename zien van het zogenaamde ‘car-less kamperen’. Mensen kiezen ervoor om hun kampeerplek te bereiken met openbaar vervoer, fiets of te voet, weg van de gebaande paden. Het is een verschuiving naar een vorm van ultieme duurzaamheid en de wens om meer afgelegen locaties te bezoeken. Zeker in Nederland zit fietstoerisme al een tijdje in de lift en zie je al campings inspelen om kleinschalige ‘pods’ en ‘een- of twee persoonssuites’ die je voor slechts 1 nacht kan boeken, waarbij ook direct wordt ingespeeld op de solo-traveller. Bedrijven zoals campingnavigator.com bieden ook bijvoorbeeld al veel fietsgidsen aan.

Conclusie

In 2024 overbrugt glamping de kloof tussen luxe en natuur nog verder, en zorgt voor reizigers die op zoek zijn naar unieke ervaringen op bijzondere locaties. Voor hoteliers, campingeigenaren en glamping locaties is het voor 2024 essentieel om in te spelen op moderne technologie, duurzaamheid en nieuwe niches van gasten om succesvol te zijn in snel ontwikkelende markt. De glampingmarkt wordt steeds volwassener en zal verder groeien en 2024 belooft een mooi jaar te worden.

Voor meer informatie, zie www.glamping.nl en www.richardotten.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *