Na de grote brand in 2022 heeft het Fun & Entertainment Center Sevenum (FEC) een grote metamorfose ondergaan en inmiddels heropend. Wat zijn de veranderingen en de lessen die de directie heeft geleerd bij het vernieuwde FEC?
Van succes naar nachtmerrie
In 2018 opende een spiksplinternieuw Fun & Entertainment Center in het Limburgse Sevenum als aanvulling op vakantiepark De Schatberg. Met een oppervlakte van 15.000 vierkante meter bood het twee verschillende concepten onder één dak.
- Mattel Play! richtte zich op jonge kinderen met thematische zones rond bekende tv-personages zoals Thomas de Stoomlocomotief en Bob de Bouwer.
- The Portal Action House sprak tieners aan met gaming activiteiten zoals een trampolinepark en lasergamen.
- Daarnaast was er een franchise van ABC Restaurants met twaalf verschillende keukens.
Wat een succes zou moeten worden, veranderden in een nachtmerrie voor de eigenaren. FEC Sevenum kreeg te maken met corona-maatregelen en hierboven op werd eind 2022 het FEC getroffen door een grote brand, die het complex bijna volledig verwoeste.
De schade bij ABC Restaurant bleef beperkt, waardoor de deuren voor gasten al in begin 2023 weer open konden gaan. Bij FEC was de schade groter en bleef alleen de lasergame arena gespaard. Toch herpakte de directie zich en herbouwde het complex. Eind 2023 opende het vernieuwde FEC Sevenum haar deuren.
Nieuwe doelgroep en activiteiten
De directie van FEC Sevenum besloot al snel dat Mattel Play! en The Portal House niet zouden terugkeren bij de herbouw. Directrice Karin Hoppzak verklaarde dat deze concepten ‘moeilijk te vermarkten waren’, vanwege hun focus op specifieke doelgroepen. Het vernieuwde FEC ontvangt namelijk een diverse mix van gasten. Vakantiegasten van De Schatberg, die even kort naar het FEC komen, vriendengroepen uit de regio of families die komen eten bij het ABC Restaurant.
Verder was er bij opening in 2018 gekozen om bekende figuren te gebruiken onder het concept Mattel Play! Toch bleken mensen niet goed te weten wat het merk ‘Mattel’ inhield, waardoor dit ook lastig in de markt te zetten was. (De karakters van Mattel genieten meer bekendheid. Denk aan Thomas de trein, Bob de Bouwer en Brandweerman Sam)
The American Roadtrip
Het vernieuwde FEC Sevenum heeft nu een geheel nieuw thema, genaamd ‘The American Roadtrip’, dat naadloos aansluit bij het thema van ABC Restaurant. Gasten gaan bij iedere activiteit op roadtrip door Amerika. Bezoekers van het FEC melden zich bij een balie en bar in de vorm van een American football. Bij American Golf kunnen bezoekers golfen door een grote donut, een hotdogkraam of een pokertafel uit Las Vegas. Curling wordt gespeeld in Area 51 stijl. Ook biedt het FEC een ruime sportsbar en een sporttribune aan. Bezoekers kunnen weer gebruik maken van de bowlingbaan en is er een ruimte met pooltafels.
Wat voorheen aanvoelde als een afgesloten ruimte is nu een open ruimte geworden, waarbij gasten vanuit het ABC Restaurant, eenvoudig kunnen naborrelen bij het FEC.
Hoewel het FEC Sevenum stapsgewijs heropent en nog steeds kleine aanpassingen doorvoert, kijkt de directie nauwlettend naar wat wel en niet werkt. Binnenkort wordt een nieuwe ruimte in de stijl van Miami Beach geopend, die kan worden afgehuurd voor (zakelijke) doeleinden.
Ook laat directrice Karin Hoppzak weten nog een grote ongebruikte ruimte over te hebben waarbij er diverse ideeën borrelen.
Eigen opleiding
Met de heropening van FEC Sevenum staat de directie nieuwe uitdagingen te wachten. Voor ieder recreatiebedrijf is het vinden van geschikt personeel een grote uitdaging. Het FEC Sevenum en de Schatberg hebben onlangs aangekondigd, in samenwerking met Attractiepark Toverland en Gilde Opleidingen, een tweejarige bbl-opleiding te starten. Bij deze opleiding worden deelnemers opgeleid tot Zelfstandig Medewerker Leisure & Hospitality en ontvangen ze na afloop een mbo niveau 3 diploma. Deelnemers zullen één lesdag les krijgen en de andere dagen werken, afwisselend binnen FEC Sevenum, De Schatberg en Attractiepark Toverland.
Het lesgeld en de uren, die er gewerkt worden, worden betaald door de bedrijven. Deelnemers zijn niet verplicht na afronding van de opleiding bij één van de bedrijven te werken, maar dit hoopt men uiteraard wel. Er is voldoende animo voor deze opleiding, want er hebben zich al verschillende deelnemers aangemeld voor de opleiding.
Een Feniks uit de as
Kortom, de brand in 2022 was een vreselijke gebeurtenis voor FEC Sevenum, maar het betekende ook een nieuwe start waarbij ervaring en wijze lessen zijn ingezet voor een vernieuwd concept. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen of het vernieuwde concept succesvol is, maar met een concept dat beter aansluit bij de doelgroep en een overkoepelende thema, klinkt het veelbelovend.
Meer informatie: www.fecsevenum.nl
Met dank aan (auteur): Fouad Mansfeld, influencer in de attractiesector onder de naam #Thrillstastic