Benchmark verblijfsrecreatie; Terugblik herfstvakantie, vooruitblik Kerstperiode

De herfstvakanties zijn inmiddels weer achter de rug. Uit onze vorige Benchmark Update van Stratech bleek dat de resultaten van de herfstvakantie voorliepen op die van 2020. Heeft de toename in het aantal positieve coronatesten hierop nog invloed gehad? En hoe staat het momenteel met de reserveringen voor de aankomende Kerstperiode ten opzichte van vorig jaar?

De herfstvakanties zijn inmiddels weer achter de rug. Kinderen zitten weer in de schoolbanken en de volwassenen zijn weer aan het werk, al zal dat voornamelijk (weer) thuis zijn. In onze benchmarkupdate van september schreven we dat er veel animo was voor de herfstvakantie en dat de resultaten van deze periode voorliepen op die van 2020. Heeft de toename in het aantal positieve coronatesten hierop nog invloed gehad? En wat kunnen we verwachten van de kerstvakantie nu reismaatschappijen verzekeraars zo ver hebben gekregen dat hun gasten verzekerd naar oranje landen kunnen vliegen? Ook met het oog op de recente berichtgeving dat vliegen naar de zon nu zelfs populairder is dan vóór corona?

Een flinke hoeveelheid vakantiegangers heeft een zonnige herfstvakantie gevierd

Ten opzichte van 2020 heeft de herfstvakantie van 2021 enorm veel extra reserveringen gerealiseerd. De last-minute toename in het aantal coronagevallen lijkt hier verder geen invloed op te hebben gehad, want de totale marktomzet steeg met 41,9% als gevolg van een stijging in het aantal reserveringen van 46,2%.

De toename in omzet en reserveringen wordt voornamelijk gedreven door kamperen, waar het aantal reserveringen in 2021 maar liefst 107,2% hoger ligt tegen een omzetverhoging van 93,2%. Seizoenplaatsen zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. Als we die wel meenemen, wordt het beeld qua omzet genuanceerd tot een verhoging van 65,1%:

Met het mooie weer in de laatste week kan de herfstvakantie dit jaar zeker als een succes worden gezien.

Gaan we een lockdown-vrije Kerst tegemoet?

Vorig jaar ging het in aanloop naar de Kerstdagen natuurlijk al niet zo goed met de coronacijfers en twee weken voor kerst kwam Mark Rutte met de boodschap dat we in lockdown zouden gaan. Het effect daarvan zien we niet terug in de year-to-date cijfers, gezien deze enkel een beeld tonen tot de datum van vandaag, maar hoe Kerst uiteindelijk gaat presteren is natuurlijk wel afhankelijk van de maatregelen die wellicht nog bovenop de maatregelen van deze week gaan komen.

Op dit moment zien we voor de Kerstperiode¹ een omzetstijging van maar liefst 72,0%². Deze is uiteraard vrij verklaarbaar gezien de situatie van vorig jaar. Hoe de boekingen uiteindelijk zullen eindigen is afhankelijk van wat de komende maanden aan maatregelen gaan brengen. Vorig jaar waren er uiteindelijk nog veel last-minute boekingen voor de Kerstdagen, zoals te zien is in onderstaande afbeelding waar in 2020 november en december voor een groot deel verantwoordelijk waren voor de reserveringen voor deze speciale periode. Het zal interessant zijn om te zien of dat ook voor 2021 gaat gelden.

¹ Gezien het feit dat kerst ongebruikelijk volledig in het weekend valt en in andere weken dan vorig jaar, is voor de Kerstperiode gekozen voor 20 december tot 3 januari. Dit geldt voor zowel 2020/2021 als 2021/2022.
² Exclusief de benchmarksoorten Groepsaccommodatie, Hotelkamer, Jaarplaats, Ligplaats, Overig en Seizoenplaats.


Met dank aan: Bertine Riezebos is als Consultant bij Stratech verantwoordelijk voor zowel de commerciële ondersteuning als de ondersteuning en het advies omtrent onze software.

Riezebos geeft een toelichting op de Benchmark Verblijfsrecreatie: “Met dit instrument heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI’s als Bezettingsgraad (OCC)Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren”

Meer informatie: Stratech

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *