Vertrouwen keert terug bij kamperende consument

Na de huizenmarkt keert nu ook stapje voor stapje het vertrouwen terug bij de kamperende consument. Dat blijkt uit cijfers van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). Afgelopen maand januari zijn er ruim 22% meer caravans verkocht dan in dezelfde maand in 2013. Daarnaast zitten deze verkoopcijfers nu al voor de vierde maand op rij in de lift.

camper“De verkopen van nieuwe caravans hebben de afgelopen jaren duidelijk last gehad van de economische situatie in Nederland” stelt Leo Diepemaat, voorzitter van de KCI. “Maar de registratie cijfers van de afgelopen maanden geven aan, dat de juist de wat oudere consumenten, langzaam aan weer meer vertrouwen terugkrijgen”.

Senioren
Campers en caravans zijn in Nederland-kampeerland vooral populair onder senioren. Zij zijn van oudsher ervaren kampeerders, trekken er regelmatig op uit in binnen- en buitenland en genieten van de vrijheid, flexibiliteit en luxe die een caravan of camper biedt. Zowel bij caravans als bij kampeerauto’s hebben de senioren dus altijd nog de meeste kampeermiddelen in bezit. Bij caravans is het aandeel van de kampeerder ouder dan 56 jaar 57%. Bij de camper ligt dit zelfs op 65%.

Leeftijd Caravan Camper
18 – 35 jaar 4% 4%
36 – 45 jaar 15% 10%
46 – 55 jaar 24% 21%
56 – 65 jaar 27% 32%
66jr en ouder 30% 33%

 

Kinderen
Toch wordt kamperen ook steeds meer een gezins- of familieaangelegenheid. Uit recente cijfers van het Trendrapport Toerisme blijkt dat een meerderheid onder de kinderen zich beter vermaken op een camping dan in een hotel of appartement. Slechts 10% van de kinderen vindt kamperen niet leuk. Ruim twee derde van de kinderen tussen 6 en 12 jaar heeft al eens gekampeerd.

Bron: persbericht Kampeer en Caravan Industrie (KCI)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *