Veruit grootste deel van sponsoropbrengsten gaat naar sport

De 50 grootste sponsors van Nederland besteden in 2012 in totaal 262,7 miljoen euro aan sponsorrechten. Daarvan gaat 77% naar de sport. Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2013 van Respons en SponsorMaps die vandaag wordt gepubliceerd. Het eerste exemplaar wordt later vandaag overhandigd aan Hein Barnhoorn, PR en sponsormanager bij UPC, tijdens een presentatie in het nieuwe NRC Restaurant Café aan het Rokin in Amsterdam.

Met een geschatte totale sponsormarkt van 815 miljoen is de top 50 goed voor een derde van de sponsorbestedingen in ons land. De 262,7 miljoen euro is 1,5 miljoen meer dan in 2011 werd betaald door de 50 grootste sponsors. Blijkbaar hebben de economische problemen geen invloed op de sponsorbestedingen van de grootste sponsors in Nederland. Nieuw dit jaar is de uitbreiding van de ranglijst naar een top 100. De 50 runners up besteedden in 2012 bijna 50 miljoen euro.

Stijgers, dalers en nieuwkomers
Rabobank staat opnieuw op de eerste plaats in de lijst met een sponsorbudget van 50 miljoen euro. Dat is nog inclusief de eind vorig jaar beëindigde sponsoring van de Rabo Wielerploeg. De bovenste 14 plaatsen worden ingenomen door dezelfde bedrijven als vorig jaar, alleen zijn de posities iets gewisseld. Eerste nieuwkomer in de lijst is Achmea op plaats 20. Nieuw in de top 50 zijn verder Argos, Oad Reizen, Albert Heijn, De Lage Landen, Arke en Vodafone. Van deze bedrijven is Argos de enige echte nieuwkomer als sponsorend bedrijf. Het energiebedrijf werd in 2012 hoofdsponsor van het Argos-Shimano Cycling Team.

Uit de top 50 verdwenen zijn De Telegraaf (32), Coca-Cola (34), Skil (39), Brand Bier (44), Burger King (45), Burrda (46) en Eiffel (50). Enerzijds is dat het gevolg van het beëindigen van grote sponsorships, anderzijds kan het budget net niet meer voldoende zijn om bij de bovenste 50 plaatsten te eindigen. In de top 50 zijn de financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen met ieder zes posities het best vertegenwoordigd. Daarna volgen bierbrouwers en de kansspelorganisaties met ieder vijf. Sport is ook in 2012 het domein waar verreweg het meeste sponsorgeld naar toe gaat. 77% (203,7 miljoen euro) van de sponsorfees van de grootste 50 sponsors betreft sport.

Over de SponsorMonitor 2013
De SponsorMonitor, wordt dit jaar voor de 4e keer door Respons en SponsorMaps uitgebracht. De monitor bevat de geactualiseerde profielen van de 50 grootste sponsors van Nederland (inclusief zeven nieuwe merken), een overzicht van de 50 runners up (nrs 51-100) en nieuwe, uitgebreide cijfers over de sponsormarkt in Nederland. De SponsorMonitor zoomt ook in op de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen sponsorjaar, biedt een overzicht van alle sponsordeals in 2012 en blikt via het benchmark onderzoek van SponsorTribune vooruit naar het nieuwe sponsorjaar. Tevens worden de Nederlandse cijfers in internationaal perspectief gezet.

Meer informatie: www.respons.nl/sponsormonitor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *