Groei toerisme Rivierenland zet door; haalbaarheid Fruitrijk toegelicht

Het gaat goed met het toerisme in Rivierenland. Tijdens de Opening Toeristisch Seizoen 2017 kwam duidelijk naar voren dat het aantal toeristische ontwikkelingen stijgt en regionale evenementen zich blijven ontwikkelen en professionaliseren. De mogelijke komst van streekgebonden dagattractie Fruitrijk zorgt voor een positief effect op de werkgelegenheid en de economie.

Positieve ontwikkeling en groei
Tijdens het netwerkevenement was er veel aandacht voor de progressieve groei van de regio Rivierenland. Het aantal toeristisch ondernemers stijgt en de bestaande ondernemers ervaren een positief effect van de ontwikkelingen in de regio, zoals de groei van kindermuseum en -park GeoFort, de komst van het Van der Valk Hotel in Zaltbommel en de uitgebreide verbouwing van Van der Valk Hotel Tiel tot uitgaanscomplex en gezondheidscentrum. De vraag naar camperplaatsen stijgt daarnaast fors. In de regio Rivierenland zijn daarom alleen al in de afgelopen jaren maar liefst 90 camperplaatsen op 16 verschillende plekken in de regio ontwikkeld. Een aanvulling op het huidige overnachtingsaanbod.

De positieve ontwikkelingen in Rivierenland komen ook duidelijk naar voren in de professionalisering van de regionale evenementen waaronder Tiel Maritiem, het Fruitcorso, Culemborg 700 en de Aardbeiendag Bommelerwaard. Daar komt dit jaar een nieuw bovenregionaal evenement bij: de Nationale Kersenparty (23 juni 2017). Dit zakelijke evenement moet het fruitkarakter van de regio landelijk op de kaart zetten en meer aandacht genereren voor de regionale afkomst van het fruit.

een concept dat werd aangehaald als inspiratie voor Fruitrijk is Karls in Duitsland.

Haalbaarheidsonderzoek Fruitrijk
Grote interesse was er deze middag voor de duiding van de resultaten van het onderzoek naar de haalbaarheid van een streekgebonden dagattractie. Naast het al eerder geschetste scenario met veel nadruk op educatie werd er ook een tweede optie gepresenteerd. Daarin ligt de nadruk op een meer commerciele insteek opgebouwd rondom een concept met retail, horeca en een attractiezone. Uit de presentatie blijkt dat bij een reëel scenario er 350.000 bezoekers en een totale omzet van €7,5 miljoen behaald kan worden. Indirect zou de aanwezigheid van de attractie moeten leiden tot een omzet van €4,5 miljoen in de nabijgelegen regio. Daarmee heeft de komst van Fruitrijk een positieve invloed op de werkgelegenheid en de economie, het imago van Rivierenland en het welzijn van de inwoners van de regio.

Toerisme Award Rivierenland
Aan het einde van de middag is de Toerisme Award Rivierenland uitgereikt. Winnaar is Vakantiepark Eiland van Maurik. RBT Rivierenland directeur Richard de Bruin licht toe: “Met de Toerisme Award willen wij het ondernemerschap graag in het zonnetje zetten. Het is immers de ondernemer die belangrijkste schakel is in de ontwikkeling van het regionale aanbod. De Toerisme Award is een waardering van dit ondernemerschap!”

Vakantiepark Eiland van Maurik is een toonbeeld van innovatief ondernemerschap. Ze wisten slim in te spelen op de trend glamping en realiseerden een aantal luxe safaritenten en innovatieve strandhuisjes. Vanaf de zomer van 2017 beschikt het recreatiepark over een innovatief overdekt zwembad. Lennard Kempers, eigenaar Vakantiepark Eiland van Maurik, nam de prijs in ontvangst: “We zijn enorm trots dat we deze Toerisme Award mogen ontvangen van RBT Rivierenland. Het Vakantiepark is echt een geweldige plek om te ondernemen en we barsten nog van de ideeën en initiatieven om dat verder vorm te gaan geven.”

Meer informatie: www.rivierenland.biz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *