Recreatie, toerisme, horeca en cultuur laten nog altijd mooie groeicijfers zien

Berichten over een aanstaande recessie domineren de media op dit moment. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat consumenten in juni 2022 5,2% méér hebben besteed dan in juni 2021. De Nederlandse economie groeide in het tweede kwartaal met 2,6% t.o.v. het eerste kwartaal. O.a. de sectoren horeca, cultuur en recreatie stuwen deze cijfers.

Foto: Avonturenboerderij Molenwaard

Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2021 was de groei van de economie zelfs 5,3%.

Consumenten geven meer uit aan horeca, cultuur en recreatie

Consumenten hebben in het tweede kwartaal 7 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal van 2021. (bij de berekening van de groei is rekening gehouden met de inflatie)Ze gaven vooral meer uit aan horeca, cultuur en recreatie, en vervoer en communicatie. Aan goederen zoals voeding, woninginrichting en vervoermiddelen hebben ze echter minder besteed dan een jaar eerder. Ook verbruikten consumenten minder gas door het relatief zachte weer.

Recreatie en horecasector groeiden relatief hard

De toegenomen bestedingen zijn ook terug te zien in de bedrijfsresultaten van de sectoren in gastvrijheid, recreatie en toerisme.

De toegevoegde waarde (het verschil tussen productie en verbruik van energie, materialen en diensten) van de bedrijfstak cultuur, sport, recreatie en overige diensten groeide in het tweede kwartaal van 2022 met ruim 40 procent en daarmee het hardst van alle bedrijfstakken. Vooral kunst, cultuur, sport en ontspanning groeiden.

De zakelijke dienstverlening groeide met bijna 11 procent. Onder meer de uitzend- en de reisbranche droegen sterk bij aan deze groei.

De toegevoegde waarde van de handel, vervoer en horeca lag in het tweede kwartaal 9 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de horeca groeide hard, maar ook de toegevoegde waarde van het vervoer (vooral luchtvaart) lag hoger dan een jaar eerder.

bron: CBS

Ook bij de exportcijfers over het tweede kwartaal van 2022 was het de toeristisch recreatieve sector die voorop liep. CBS econoom Peter Hein van Mulligen: “Vooral de export van diensten is hard gestegen. Dat komt omdat er, na corona, weer veel meer buitenlandse bezoekers naar ons land kwamen.”

De cijfers van de maand juni

Het CBS publiceerde vandaag ook de cijfers van de consumptie van huishoudens voor de maand juni 2022. Die groeide t.o.v. juni 2021 met 5,2%. Er is wel sprake van een afname van het groeitempo t.o.v. de eerste vijf maanden in 2022.

De groei van de consumptie is te danken aan de dienstensector (waar recreatie onderdeel van uitmaakt), die met 14,3% groeide. Helaas wordt er geen opsplitsing gemaakt door het CBS in de diverse deelsectoren binnen de dienstensector.

Krapte op de arbeidsmarkt neemt nog verder toe

De gunstige economische ontwikkelingen hebben ook een keerzijde. De krapte op de arbeidsmarkt werd in het tweede kwartaal van 2022 nog groter. Er zijn opnieuw nog minder werkelozen in Nederland. De horecasector wordt o.a. genoemd als sector met zeer veel openstaande vacatures.

Het economisch beeld over het 2e kwartaal van 2022 (CBS)

Meer informatie:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/33/economie-groeit-in-2e-kwartaal-2022-met-2-6-procent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *