De toekomst van de Nederlandse vakantiemarkt

Vergeleken met 15 jaar geleden scoort het Nederlands toeristisch product opvallend veel beter op de onderwerpen; ‘mooi landschap’ en ‘lekker eten’. Tijdens het Toerisme en Vrijtijdscongres in Breda op 15 september, deelde Kees van der Most, van NBTC Nipo research, zijn bevindingen uit onderzoek naar de Nederlandse recreatiemarkt.

Steeds meer wardering voor natuur en landschap in Nederland (foto NBTC)

Ontwikkelingen

NBTC Nipo research verzorgt o.a. het Continu Vakantie Onderzoek. Van der Most waarschuwde zijn gehoor dan ook dat je van jaar tot jaar geen enorme verschuivingen ziet. Als je de cijfers over langere tijd bekijkt, dan zijn er duidelijk een aantal ontwikkelingen die de Nederlandse vakantiemarkt beïnvloeden. Enkele invloedrijke:

  • Nederlanders gaan relatief steeds vaker in het buitenland op vakantie. In 2010 overtrof het aantal buitenlandse vakanties voor het eerst het aantal binnenlandse vakanties.
  • Als we de bestedingen bekijken, dan is het verschil nog groter. Van alle uitgaven aan vakanties werd in 2010, 81% besteed aan buitenlandse vakanties.
  • Het binnenland leunt relatief zwaar op de korte vakanties.
  • Door demografische ontwikkelingen is de ouderenmarkt sterk in opkomst; het aantal gezinnen neemt af. Met name campings krijgen (hebben) daar last van.
  • De grootste vakantietrekpleister zijn nog altijd de bos en heidegebieden boeven de grote rivieren. De sterkste groei zit in stadstoerisme.
  • Vakantiebestedingen in Nederland zijn relatief weinig gevoelig voor crisis. Daarin zijn grote verschillen tussen Europese landen.
  • In de periode 2002 – 2010 liep het aantal kampeervakanties terug met 13%. (bungalowvakanties: + 5%, hotels + 25%)

 

Kansen en bedreigingen

Nar aanleiding van verschillende onderzoeken zet Van de Most ook de kansen bedreigingen voor het Nederlands toeristisch product op een rijtje:

Kansen Bedreigingen
Nederlander hecht groot belang aan vakantie Aantrekkingskracht buitenland is groot
Vakantiemarkt zal de komende jaren blijven groeien Globalisering ‘De wereld willen zien’
Met name groei voor korte vakanties Minder gezinnen met kinderen (kurk van de Nederlandse vakantiemarkt
Senioren vormen de doelgroep van de toekomst Toename vervoersmogelijkheden buitenland (Thalyss,…)
Verduurzaming (ecologische footprint) Aantrekkelijke aanbiedingen zon / vliegvakanties
Vliegreizen worden duurder Promotiekracht uitgaand toerisme

 

Meer informatie: www.nbtcniporesearch.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *