Studiereis dag 1: Skidome, Skydive, Bellewaerde en Plopsa De Panne

De redactie van Pretwerk is twee dagen op pad geweest met de Pleisureworld studiereis langs diverse attracties in Nederland en België. Op dag één werden Skidome in Rucphen, Indoor Skydive, Bellewaerde Park (Be) en Plopsa De Panne (Be) bezocht. Het was een reis met een overdosis aan kennis. Informatie en vooral veel inspiratie. Hierbij alvast enkele wetenswaardigheden op dag 1:  

Nicky Broos geeft een rondleiding
Nicky Broos geeft een rondleiding

Nicky Broos: Niet ‘nóg meer van hetzelfde’
Ondanks het vroege uur van verzamelen (7.00 uur), hield Nicky Broos, eigenaar van o.a. Skidome en Indoor Skydive, een vlammend betoog over o.a. de moeilijke omstandigheden waarin Nederlandse ondernemers moeten opereren. Hij ergert zich (Broos is boos) vooral aan de weinig flexibele houding van ambtenaren, die de aanjaagrol van ondernemers ernstig beperken.
De markt voor bedrijven in de Nederlandse wintersport staat enorm onder druk. Broos liet weten dat hij in de afgelopen periode meerdere malen is benaderd om een collegabedrijf over te nemen. Een keer ging hij daarop in, waardoor sinds kort ook Skidome Terneuzen deel uitmaakt van de keten. Voor de komende periode verwacht Broos lastige marktomstandigheden, waarbij consolidatie plaatsvindt en diverse partijen zullen omvallen.
Broos kiest voor de aanval, met creatief ondernemerschap: “In onze markt zie je nog teveel van hetzelfde. Hier in de skihal in Rucphen kozen we bij de uitbreiding dan ook nadrukkelijk voor de introductie van nieuwe activiteiten zoals Icekarten, GlowGolf (topper in rendement), een glijfestijn en schaatsen. Ook de horeca krijgt de nodige aandacht, want hier wordt een belangrijk deel van de inkomsten verdiend.”
Meer informatie: www.skidome.nl

Indoor Skydive
Indoor Skydive

Verhalen centraal en kosten besparen bij Indoor Skydive
Met slimme marketingcampagnes weet Indoor Skydive vele nichemarkten te bereiken. Marketingman Robert Ros maakt daarbij vooral gebruik van de 5e P in de marketing; die van ‘Paarse Koe’. Zijn boodschap: zorg vooral dat je opvalt en je onderscheidt binnen de markt. Ros richt zich met zijn campagnes in eerste instantie op het verhaal rondom zijn product. Hij weet daarmee veel free publicity en betrokkenheid te genereren.
Veel aandacht krijgt ook het element ‘kostenbesparing’. De windturbines van Indoor Skydive verbruiken veel energie. Samen met de TU Delft wordt gezocht naar mogelijkheden om die kosten omlaag te brengen.
Meer informatie: www.indoorskydive.com/nl

In de Huracan
In de Huracan

Bellewaerde nog weinig bekend in Nederland
Het was opvallend dat slechts een handje vol deelnemers aan de studiereis ooit bij Bellewaerde Park op bezoek was geweest. Dat bleek niet terecht, want het is een mooi park, ingebed in een natuurlijke bosrijke omgeving. Het park is voor een deel ingericht als dierentuin en een deel attractiepark. Dit jaar werd een nieuwe attractie, ‘de Huracan’ geïntroduceerd; een gethematiseerde darkride. Dat een nieuwe grote attractie voor meer bezoek zorgt, merkte het park onlangs tijdens de Paasvakantie, waar de bezoekcijfers 20% hoger lagen dan in 2012.
In 2012 werd binnen Bellewaerde een bijzonder experiment uitgevoerd. Bezoekers mochten via co-creatie meebepalen hoe een nieuwe attractie werd vormgegeven. Voor de ‘Jungle Mission’ werden vijf team opgetuigd waarin per team twee kinderen, een bekende Vlaming en een professioneel ontwerper in plaatsnamen. Zij werkten ieder deelplannen uit voor de nieuwe attractie ‘Jungle Mission’. Het park had wel van tevoren enkele kaders aangegeven, maar liet de ontwikkeling verder op z’n beloop. Via Social Media werden de bezoekers betrokken, die konden stemmen op hun favoriete ontwerp.
Meer informatie: www.bellewaerdepark.be

Mayaland
Mayaland

Onder de indruk van Plopsa
Met het recent geopende MayaLand hebben de parkontwikkelaars van Plopsa een indrukwekkend stuk werk afgeleverd. Het is mooi om in Plopsa De Panne te zien hoe het bedrijf zich ontwikkelt. Elk nieuw themagebied is weer een stapje vooruit ten opzichte van voorgaande projecten. Danny Detroch laat weten dat de thematisering van Mayaland bijna evenveel heeft gekost als de attracties binnen deze indoorhal. Dat is duidelijk een verschuiving in de focus van investeringen.
Detroch laat verder weten dat de crisis ook niet ongemerkt aan de Plopsa parken voorbij gaat. Desondanks blijft de attractieketen volop investeren. In De Panne wordt de laatste hand gelegd aan een groot theater dat over twee maanden al open gaat. Wickyland is nog een grote bouwput, maar Detroch garandeert ons dat ook deze nieuwe zone nog dit jaar wordt geopend. Een indoor zwemparadijs, volgens Detroch ‘de mooiste van heel België’, wordt gebouwd met een Wicky de Viking thematisering.
Danny Detroch is bijzonder open over de ontwikkelingen en het beleid dat wordt gevoerd door het Plopsa- conglomeraat. Naast de nieuwe plannen komen o.a. marketingstrategieën, doelgroepen (o.a. verschillen tussen landen), parkmanagement en merchandising ter sprake. Hierover meer in het uitgebreide verslag  van deze reis. (volgt later)
Meer informatie: www.plopsa.be/plopsaland-de-panne

Over de studiereis dagrecreatie
De studiereis Het Beste van Nederland en België werd georganiseerd door Pleisureworld, en begeleid met commentaar door Hans van Leeuwen. De deelnemers krijgen in twee dagen een openhartig kijkje achter de schermen van diverse bijzondere bedrijven uit de dagrecreatie en er zijn onderweg volop netwerkmogelijkheden. Dit waren nuttige dagen voor een redacteur uit de recreatiebranche, waarop veel kennis openhartig werd gedeeld. Zo werd o.a. bekend dat de CEO van CenterParcs was vertrokken, terwijl dat in de media nog niet was gecommuniceerd en werden diverse ‘kleine leugentjes’ uit de sector ontmanteld; want hoe zit het nu écht met de bezoekcijfers en het rendement?
Een uitgebreider verslag met nog meer leermomenten komt binnenkort beschikbaar voor deelnemers aan de studiereis. Wie volgend jaar ook mee wil doet er verstandig aan om zijn/haar interesse nu alvast door te geven. (info@pleisureworld.nl ) Alleen bij voldoende belangstelling komt er een vervolg van de serie studiereizen dagrecreatie.

Lees verder op Studiereis Dagrecreatie dag 2

Meer informatie: www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *