• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Een zelforganiserend Vakantiepark

30 augustus 2019 by Danny Paerl Reageer

Veel organisaties kijken naar mogelijkheden hoe zij hun organisatiemodel flexibeler (agile) kunnen maken, hoe ze beter kunnen inspelen op veranderingen in de markt en hoe ze het werk leuker kunnen maken voor hun medewerkers.

Traditionele, sterk hiërarchisch georganiseerde bedrijven worden gedwongen zich anders te gaan gedragen om medewerkers te kunnen blijven aantrekken en om hun kwaliteit van dienstverlening hoog te kunnen houden. Maar hoe houd je grip op je bedrijf en creëer je toch die vrijheid waar iedere onderneming naar op zoek is? Het afgelopen jaar hebben wij ons in deze materie verdiept en zijn uitgekomen op een heel nieuw organisatiemodel; genaamd zelforganisatie.

Er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar niet specifiek over zelforganisatie in de hospitality sector. Vaak zijn dit soort bedrijven sterk hiërarchisch georganiseerd door afdelingen, managers en chefs. Een model dat zijn oorsprong kent uit de tijd dat fabrieken productiviteit gingen stuwen. Hiërarchie is de jaren daarop alleen maar sterker en sterker geworden. Tegenwoordig is iedereen wel manager van iets.

Vrienden maken!

Onze reis naar zelforganistie begon vorig jaar. Het starte met de vraag; ‘waarom doen we wat we doen’ en ‘welke ambitie drijft ons nou echt’. Twee vragen die niet eenvoudig te beantwoorden zijn, maar waar we – met hulp van Buro Improof – antwoord op hebben gekregen. Wij hebben onze droom inmiddels heel helder en weten exact waar wij dag in dag uit keihard voor werken. 

Onze organisatie kenmerkt zich door zijn familiaire karakter. Een familiebedrijf waar medewerkers – vaak al langer – werkzaam zijn met een ongekende loyaliteit. Een team dat dagelijks zich inzet om gasten het naar hun zin maken. Het was dan (achteraf gezien) niet vreemd dat dit uiteindelijk ook is één van onze kernwaarden is geworden. Vrienden maken door gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen is onze missie.Het gaat ons om persoonlijk, op maat gastheerschap. Gasten leren kennen, weten wat zij willen en hen verrassen door een stapje extra doen. Dat is waar wij goed in zijn en blij van worden. Wat we hiermee willen bereiken? Nou; in 2030 bekend staan als het meest gastvriendelijke vakantiepark van Nederland. Best ambitieus, toch 😅?

Als snel werd duidelijk dat het – toen nog – traditionele organisatiemodel, met ‘de leider’ aan de top, ons tegenhield in het volbrengen van onze missie en ambitie. Om deze ongekende, persoonlijke dienstverlening dagelijks te kunnen leveren moeten wij ons anders organiseren. Wij zochten naar een mogelijkheid om jaarrond te kunnen werken met een vast team van ondernemende, multifunctionele en gepassioneerde ambassadeurs (zoals wij onszelf noemen). 

Werken in rollen

Wij kwamen in aanraking met zelfsturing en specifiek Holacracy. Een methodiek die tot in de details is uitgedacht en uitgewerkt. Het distribueert leiderschap naar de gehele organisatie, of beter gezegd naar rollen. Inmiddels zijn wij afgestapt van onze functies en werken wij in rollen. Rollen zijn een selectie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Wanneer je een rol vervult ben je in feite mini-ondernemer van die desbetreffende rol. Je bent volledig eigenaar van alles wat binnen die verantwoordelijkheid (en het domein) valt. Dit heeft ons veel helderheid gegeven in de vele grijze gebieden die iedere organisatie heeft. Ken jij soms de onduidelijkheid wie nou voor die specifieke taak eigenlijk verantwoordelijk is? Het werken in rollen maakt hier een einde aan, omdat op basis van dergelijke inzichten (spanningen genaamd) rollen telkens (tijdens de gestructureerde overleggen) worden gewijzigd, gecreëerd of zelf komen te vervallen. Je organisatie is dus altijd in transformatie door de constante zoektocht naar optimalisatie.

Binnen ons team heerst veel enthousiasme om deze ingrijpende transformatie samen aan te gaan. Wij zien nu al grote veranderingen die ons helpen bij het verwezenlijken van onze ambitie. De komende periode zullen wij onze ervaringen over deze transitie naar zelforganisatie geregeld delen.


Met dank aan: Danny Paerl, bungalowpark Hoenderloo

Wil je meer weten over onze organisatie; onze kernwaarden, missie en ambitie? Download het handboek van Bungalowpark Hoenderloo.

Categorie: Opinie en kennis

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Horecasegment krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023

Uitbreidingsmogelijkheden toeristische attractie vaak beperkt door de omgeving

Vakbeurzen herstellen, publieksbeurzen blijven achter

Landal Wirfttal spreekt tieners aan met nieuw entertainmentconcept

Convious netwerkevent voor de dagrecreatie

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

mrt 22
07:00 - 15:00

ZwembadBranche congres

mrt 23
15:00 - 19:00

Convious netwerk event dagrecreatie

mrt 29
29 maart om 10:00 - 30 maart om 17:00

Webwinkel Vakdagen

apr 1
Gehele dag

Open Camping Dag

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Rachid Chabali op Knelpunten toezicht zwembaden in kaart gebracht
  • Avasto op Van Egdom waterglijbanen overgenomen door het Duitse Wiegand Waterrides
  • Marjo op Stappen in verhoging minimumloon gaan te snel voor o.a. de recreatiesector

Secundaire Sidebar

Insight

“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

Toestaan van tijdelijke bewoning voor vitalisering vakantiepark

Podcast: Richard Otten in gesprek met Marco Budding van EuroParcs

Markt voor skihallen in Nederland is aardig verzadigd

Rabobank adviseert leisure sector: Zet in op digitaliseren

Lees meer over Insight »

Kennispartners

BCE leisure

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS