Pretparken zijn de laatste jaren flink duurder geworden. In de afgelopen 5 jaar is een entreeticket aan de balie 17% in prijs gestegen. Dit is bijna twee keer zoveel als de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark. Een kwart neemt zelf lunch of ander eten mee bij dit soort dagjes uit. Pretparken zijn de laatste jaren flink duurder geworden. In de afgelopen 5 jaar is een entreeticket aan de balie 17% in prijs gestegen. Dit is bijna twee keer zoveel als de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark. Een kwart neemt zelf lunch of ander eten mee bij dit soort dagjes uit.

[caption id="attachment_37327" align="alignright" width="300"]Attractie in De Efteling Attractie in De Efteling[/caption] Een gemiddelde pretparkbezoeker besteedt in totaal 50 euro per persoon, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder 63.100 respondenten per dag. Entreeprijzen stijgen harder dan inflatie Pretparken zijn de laatste jaren fors in prijs gestegen. In vijf jaar tijd werden entreetickets 17% duurder: voor een entreeticket dat in juni 2010 nog 30 euro kostte, betalen bezoekers aan de balie nu gemiddeld zo’n 5 euro meer. Eén van de verklaringen voor deze prijsstijging is dat pretparken doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie ervaring te bezorgen. Dit geld willen zij natuurlijk op de één of andere manier terugverdienen. Besparen door online te bestellen De Efteling is het duurste pretpark en steekt met kop en schouders boven de rest uit. Voor een ticket aan de balie betaalt de consument 38 euro. Door online te bestellen kunnen bezoekers 4 euro besparen. Walibi Flevo bezet met 34,50 de tweede plaats op de prijsladder. Ook bij een bezoek aan dit park loont online bestellen de moeite: de entreeprijs valt dan zo’n 13% lager uit en komt uit op 30 euro. Het scheelt bezoekers niet alleen geld wanneer ze het entreebewijs op internet bestellen, maar ook tijd: ze hoeven immers minder lang of helemaal niet in de rij te staan bij de ingang. Maar ook voor de pretparken is het plezierig: zij hebben eerder hun geld binnen en kunnen een betere inschatting maken van verwachte bezoekersaantallen en hier bijvoorbeeld hun personeelsplanning op aanpassen. Duinrell is van de zes grootste pretparken de enige waar online bestellen geen voordeel oplevert. Bezoekers betalen 23 euro ongeacht of ze online hun tickets kopen of aan de balie. Meerderheid maakt gebruik van kortingsacties Pretparkbezoekers kunnen hun entreeprijs verder drukken door op jacht te gaan naar één van de vele kortingsacties. Uit onderzoek van het NIBUD blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (53%) vaak of zelfs altijd gebruik maakt van dit soort acties. Slechts 8% heeft nog nooit korting gekregen op de pretparkentree. Net als bij online bestellen hebben pretparken ook veel voordeel van de kortingsacties: deze zijn voor hen immers een marketinginstrument. Dagje pretpark kost consument 50 euro per persoon Met de entree is het kostenplaatje vanzelfsprekend nog niet compleet. Hier komen nog allerlei zaken bij, zoals eten en drinken, souvenirs, vervoerskosten en soms parkeerkosten. Een gemiddelde bezoeker is in totaal zo’n 50 euro per persoon kwijt aan een pretparkbezoek, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Voor een gezin met 2 kinderen kost zo’n dagje dus 200 euro. Slechts 11% weet de kosten te beperken tot minder dan 30 euro per persoon. Aantal bezoekers stabiel Ondanks de prijsstijgingen is het aantal bezoekers de laatste jaren stabiel gebleven. Het lijkt erop dat bezoekers zich niet laten weerhouden door de hogere prijzen. De vele kortingsmogelijkheden spelen hier vermoedelijk ook een rol. Uit onderzoek van het NIBUD blijkt dat niet iedereen te porren is voor pretparksensaties. Ruwweg de helft van de Nederlanders bezoekt nooit een pretpark. 53% van de gezinnen gaat er wel eens heen, 47% van de stellen. Onder alleenstaanden is het aandeel pretparkbezoekers met 39% het laagst. Ook andere dagjes weg duurder geworden Niet alleen pretparken worden duurder. Ook entreebewijzen voor andere uitjes stijgen in prijs. Tickets voor bioscopen, concerten en theatervoorstellingen werden de afgelopen 5 jaar zelfs 23% duurder. De toegangsprijzen van musea en dierentuinen stegen met 16%, mede door versobering van subsidies. De inflatie bedroeg in deze periode nog geen 10%. Deze algehele prijsstijging werd flink opgestuwd door de btw-verhoging van eind 2012. Maar op de prijzen van musea, dierentuinen en pretparken had deze btw-verhoging geen effect: de vrije tijdssector valt immers onder het 6%-tarief. Nieuwe plannen rond de btw, waarmee de sector wel onder het 21%-tarief zou komen te vallen en nog meer opwaartse prijsdruk zou ontstaan, zijn voorlopig van de baan. Driekwart neemt geen eten mee bij dagje uit Slechts een kwart neemt zelf broodjes of ander eten mee bij een dagje weg, blijkt uit onderzoek van Schuttelaar en partners. De meesten eten een hapje in een cafetaria of restaurant. Ook op de terugweg – geen zin meer om te koken – kan het voor bezoekers aantrekkelijk zijn om even met de kinderen langs de drive-in te rijden. In eetgelegenheden stegen de prijzen de afgelopen 5 jaar ook, maar deze prijsstijgingen hielden ongeveer gelijke tred met de inflatie. Bron en meer informatie: www.ing.nl