Het Rijksmuseum en het Van Gogh museum, beiden topattracties in Nederland, noteerden over 2020 fors lagere bezoekcijfers. Door de lockdown kan nu al de balans over het ‘coronajaar’ 2020 worden opgemaakt.
Het Rijksmuseum stond vorig jaar op plek 2 in Nederland van beste bezochte attracties met 2.678.393 bezoekers. Dit jaar duikelde het bezoekcijfer naar 675.000 (25% van 2019). Ook het Van Gogh Museum (5e attractie van Nederland in 2019) kende een hele forse daling: 516.990 (t.o.v. 2.134.778 in 2019)
Het Van Gogh Museum
Musea kennen meerdere inkomstenbronnen, o.a. entreebewijzen, sponsoring en subsidies). In hoeverre is het Van Goghmuseum financieelzwaar getroffen door de coronacrisis? Een woordvoerder van het museum laat weten: “Voor de corona-pandemie had het Van Gogh Museum van alle rijksmusea verreweg de grootste zelfverdiencapaciteit, in deze tijd een nadelige situatie. Het museum genereert normaal gesproken namelijk bijna 90% van zijn inkomsten zelf, waarvan het grootste gedeelte afkomstig is uit kaartverkoop. De impact van de coronacrisis op het Van Gogh Museum is daarom bijzonder groot.”
De zware financiele dreun die het museum te verwerken kreeg bleef niet zonder gevolgen voor de exploitatie van dit jaar en in de toekomst. Zo laat de persvoorlichter weten:”Als het Van Gogh Museum geen maatregelen had genomen, dan was het museum tijdens de eerste lockdown meer dan €4 miljoen per maand verloren. Het museum heeft snel gehandeld door projecten – zoals tentoonstellingen en bouwprojecten – on hold te zetten of te annuleren, vacatures niet in te vullen en door bepaalde contracten niet te verlengen.”
Meer informatie: www.vangoghmuseum.nl/nl
Rijksmuseum
Net als in de rest van Amsterdam heeft ook het Rijksmuseum zwaar geleden onder het wegblijven van buitenlandse toeristen. Ondanks de dramatische daling van de bezoekcijfers aan het Rijksmuseum, benoemde de organisatie toch nog een paar lichtpuntjes:
- De samenstelling van het publiek veranderde ook, zo nam het aandeel kinderen (20%) en bezoekers uit Amsterdam (26%) toe.
- Het aantal volgers op de social media-kanalen van het Rijksmuseum is toegenomen met 23% in 2020. In totaal heeft het Rijksmuseum 1,4 miljoen volgers op de social media-kanalen.
Het Rijksmuseum nam maatregelen en kreeg steun om de gemiste inkomsten te compenseren. Het Rijksmuseum voerde bezuinigingen door, en kon naast steun van de overheid ook rekenen op steun van zijn partners. Founder Philips en hoofdsponsor KPN hebben dit jaar hun partnerschap verlengd. Daarnaast haakte VolkerWessels aan als nieuwe sponsor.
Meer informatie: www.rijksmuseum.nl/nl