Vrijwel alle regionale marketingbureaus in Nederland beperken hun hun activiteiten tot het promoten en vermarkten van de regio. BTR Rivierenland gaat een stap verder; zij initiëren en ontwikkelen projecten en producten die nodig zijn om de toeristisch recreatieve infrastructuur in het gebied te verbeteren.

Richard de Bruin, directeur van Bureau Toerisme (BTR) Rivierenland: “Voor ons is dit een volstrekt logische taak. Zoals de meeste RBT’s doen ook wij marktonderzoek. De uitkomsten kun je inzetten voor promotie. Als je echter constateert dat gasten aan je regio bepaalde voorzieningen of bedrijven missen, dan zie ik het als onze taak om een initiatief op te starten of te accommoderen.”

Ga je dan niet op de stoel van een ondernemer zitten? De Bruin: “Wij gaan geen recreatieve bedrijven zelf exploiteren. Met onze brede ervaring en kunnen wij wel een goede rol spelen als partner van ondernemers. Als projectontwikkelaar kunnen wij de ondernemer taken uit handen nemen, die vragen om specifieke kennis, ervaring en een netwerk in deze kansrijke regio.”

De invulling van de projectontwikkeling bestaat voor RBT Rivierenland vooral uit twee onderdelen:

  1. Het initiëren van projecten; Door eigen marktonderzoek, maar ook dankzij kennisbijeenkomsten en studiereizen (naar het buitenland) hebben de medewerkers van het BTR een goed inzicht in de markt. Daar komen ideeën uit voort die vervolgens binnen het eigen bureau worden getoetst op haalbaarheid. Soms wordt een idee nog verder uitgewerkt voordat er partijen uit de markt worden benaderd om verder invulling te geven aan het businessplan.
  2. Ondersteuning bij de realisatie van een project; Dat kan meerdere fases uit het ontwikkelplan behelzen; de businesscase; conceptontwikkeling; vergunningen, subsidies en bestemmingsplan aanvragen; het vinden van partners; realisatie en een marketingplan. De ondersteuning stopt feitelijk bij de exploitatie. Vanaf dat moment kan de ondernemer wel weer aanhaken bij de diverse programma’s van BTR voor ontwikkeling en promotie van het regionaal toerisme.

Het BTR heeft inmiddels al vele projecten op deze wijze in gang gezet. Zo wordt er gewerkt aan de dagrecreatieve attractie rond het thema fruit; De Streeckerij. Hierin is kersenteler Aart Blom uit Deil de ondernemende partner. Het idee ontstond doordat het BTR constateerde dat er voor toeristen in Rivierenland nog een grote bezoekbare attractie ontbrak. Men had in de regio Berlijn gezien dat daar een aardbeienteler rondom het thema aardbeien inmiddels diverse succesvolle concepten had opgezet onder de naam ‘Karls Erlebnisdorf’. Dit is een bijzonder concept met een mix van retail, attracties, entertainment en horeca. Met dit idee in het achterhoofd wordt nu een eigen concept in Rivierenland ontwikkeld rondom streekproducten.

Ook in Eck en Wiel, vlak bij de Rijn, wordt er gewerkt aan een dagrecreatief concept waarmee de hele regio aantrekkelijker wordt gemaakt voor een vakantieverblijf. Het projectontwikkelteam heeft de afgelopen jaren ook diverse projecten voor de toeristische infrastructuur in het gebied ontwikkeld; zoals het opzetten van een uitgebreid routesysteem voor fietsers en wandelaars.

Actueel is BTR ook initiator voor een nieuw initiatief voor een bioscoop in Tiel (zie foto) en is betrokken bij eveneens een bioscoop in Culemborg. In de gemeente West -Betuwe zijn we aan de slag met een groot speelpark. In deze ontwikkeling dragen wij ook weer een concept voor aan de ondernemer, die het aan samen met ons en de gemeente verder oppakt.

Ondernemers die op zoek zijn naar inspiratie of ondersteuning bij een toeristisch recreatief project, kunnen contact opnemen meer Richard de Bruin, directeur van Bureau Toerisme Rivierenland en coördinator van de diverse projecten. De Bruin voegt nog toe: “Ten opzichte van projectontwikkelaars die van buiten komen, bieden wij het voordeel dat wij het nieuwe product veel beter kunnen inbedden in de bestaande infrastructuur.”

Meer informatie: www.rivierenland.biz